Aansprakelijkheid vervoor
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Aansprakelijkheid vervoor Auteur: sybrensmit97 BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2017 11:03
    —
Ik ben student aan de HRO opleiding logistiek en economie, daarbij hebben we last van het vak vervoersrecht waarbij we voor de volgende casus een pleidooi moeten houden, ik vind t hierbij lastig om te bepalen en te beargumenteren wie en waarom er aansprakelijk is kan iemand mij daarbij helpen?

De case:
Op 20 mei 2003 heeft Nedlloyd een verzegelde 20-voet vriescontainer nummer TRIU610535-2 in ontvangst genomen ten vervoer van Wanganui (Nieuw Zeeland), naar Arhus (Denemarken). Voor het vervoer van de container (en nog een andere container) is op die datum een schoon cognossement afgegeven (cognossementformulier van Nedlloyd, shipper Sanford limmited, consignee or order: Klausen omschrijving van de goederen 2026 x 10 kg Frozen Hoki Roe C grade (viskuit).

De container is eerst vervoerd van Wanganui naar Napier (nieuw Zeeland) vervolgens met het ms Nedlloyd van Napier naar Hamburg en na overlading naar Arhus. Vandaar is de container verder vervoerd naar Kerteminde (DK) waar deze werd geopend. Bij onderzoek werd vastgesteld dat de daarin vervoerde zending viskuit schade had opgelopen door te hoge temperaturen. Met name de dozen die zich bij de containerdeuren bevonden hadden een inhoud die zich in een bedorven toestand bevond. De schade is $13,921,07 (waarde van de goederen) plus 15% imaginaire winst. Wettelijke rente is verschuldigd met ingang van 15 juli 2003. De CIF waarde van de goederen bedraagt $12.933,86.

Tijdens de pre-trip inspectie zijn er geen bijzondere gebreken vastgesteld, noch aan de lading noch aan de container. De container is ter beschikking gesteld door Nedlloyd en gestuwd door de afzender. Bij de lossing waren de door de expert gemeten temperaturen van de lading te hoog. Er zijn ook toen geen gebreken vastgesteld aan de container. De thermostaat was ingesteld op -20°C. Ingevolge de vervoersinstructies diende de temperatuur tijdens het transport tussen de -19°C en de -21°C. Het wegvervoer van Hamburg naar Arhus is uitbesteed aan Loma, een wegvervoerder die is ingeschakeld door Nedlloyd.

Partijen zijn het er niet over eens of de lading wel goed is gestuwd in de container. Niet duidelijk is bijvoorbeeld of de luchtcirculatieopeningen afgedekt waren. Wel bekend zijn de volgende feiten:
- De dozen waren in blok gestuwd
- Er was voldoende (5 centimeter) ruimte voor luchtcirculatie tussen de lading en de containerwand

Uit de "vessel monitoring reports" blijken geen bijzonderheden.

Sanford Limited start een procedure tegen Nedlloyd

vanuit het standpunt van Sanford Limited



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl