Geld schenken aan werkgever met ANBI-status
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Geld schenken aan werkgever met ANBI-status Auteur: i-Martijn BerichtGeplaatst: do 23 mrt 2017 15:52
    —
Mag je een schenking aan je eigen werkgever (met ANBI-status) aftrekken van de belasting? Deze vraag houdt mij al langer bezig en ik was benieuwd of hier ergens iets over beschreven staat.

#2:  Auteur: ella BerichtGeplaatst: do 23 mrt 2017 22:35
    —
Ja, je mag deze schenking aftrekken voor de inkomstenbelasting. Wil je de komende 5 jaar een geldbedrag schenken aan deze instelling ("periodieke gift")? Of eenmalig?

Zie de Wet Inkomstenbelasting 2001, art. 6.32 jo art. 6.35 jo art. 6.39 (voor eenmalige giften).

De belastingwet maakt een onderscheid tussen culturele instellingen (bijvoorbeeld Nederlands Kamerkoor) en andere goede doelen (bijvoorbeeld Stichting Aap). Als je aan een culturele instelling schenkt, moet je ook kijken naar art. 6.39a.

Wat vindt je echtgenoot ervan dat je een goed doel wil bevoordelen? Volgens artikel 1:88-1-b, BW, is de toestemming van je echtgenoot nodig voor zo'n gift.

#3:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 24 mrt 2017 9:49
    —
ella schreef:
Wat vindt je echtgenoot ervan dat je een goed doel wil bevoordelen? Volgens artikel 1:88-1-b, BW, is de toestemming van je echtgenoot nodig voor zo'n gift.

Eventuele echtgenoot dan toch Very Happy

#4:  Auteur: i-Martijn BerichtGeplaatst: vr 24 mrt 2017 10:30
    —
Very Happy

Die zag ik al staan op dit forum. Maar nee, ik heb een heel verstandige vrouw. Smile

Ik vond het alleen een beetje vreemd want als je in dienst bent van een goededoelenorganisatie (een kleine bijvoorbeeld), wat let zo'n organisatie dan om een werknemer meer loon te geven, dat extra deel terug te ontvangen als schenking en de werknemer krijgt zijn bonus van de belasting?

#5:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 24 mrt 2017 10:54
    —
Je mag aannemen dat de ANBI zichzelf serieus neemt en zich niet schuldig maakt aan fraude.
Zo'n afspraak mag je dus niet maken, je kan hem ook niet afdwingen bij je werknemer en het kan bovendien tegen je worden gebruikt door een wraaklustige ex-werknemer.
Redenen te over dus.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl