Mede verkoop van personeel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Mede verkoop van personeel Auteur: Dossier BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017 15:33
    —
Een grote R&D afdeling onderhoudt meerdere software pakketten.
Van 1 van deze pakketten wordt aan 1 klant het gebruik van de source verkocht. Voor dit pakket zijn meerdere ontwikkelaars beschikbaar

In deze deal staat ook het overgaan naar deze klant van 1 van deze ontwikkelaars benoemd.
Dit personeelslid is hierin niet vooraf gekend en is het hier ook niet mee eens.

De benoemde software blijft verder ook in onderhoud voor andere klanten bij de R&D afdeling.

Mag dit?
Heeft dit personeelslid nog mogelijkheden om deze overdracht van zichzelf tegen te gaan?

NB.
In mijn opinie is hier geen sprake van overdracht van onderneming.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017 16:16
    —
Het personeelslid zou echt bij die klant in dienst komen? Dat kan natuurlijk niet zonder toestemming.
Hier kan tegen geprotesteerd worden.

Tijdelijke overplaatsing/detachering etc. zou eventueel wel kunnen, o.a. afhankelijk van wat de arbeidsvoorwaarden hierover bepalen.


Laatst aangepast door UwJurist.nl op vr 24 feb 2017 16:30, in totaal 1 keer bewerkt

#3:  Auteur: Dossier BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017 16:22
    —
UwJurist.nl schreef:
Het personeelslid zou echt bij die klant in dienst komen? Dat kan natuurlijk niet zonder toestemming.
Tijdelijke overplaatsing/detachering etc. zou eventueel wel kunnen, o.a. afhankelijk van wat de arbeidsvoorwaarden hierover bepalen.


Dank voor je snelle reactie.
Heb je misschien nog een juridische onderbouwing voor mij?

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017 16:32
    —
Ja, de slavernij is afgeschaft. Wink

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017 21:35
    —
Als er geen sprake is van overgang van onderneming, dan blijft de huidige arbeidsovereenkomst gewoon bestaan. Om daar een einde aan te maken zal die overeenkomst op één of andere manier moeten worden beëindigd via het normale ontslagrecht.

En zolang het personeelslid niet met een andere arbeidsovereenkomst akkoord gaat, kan er geen andere arbeidsovereenkomst ontstaan.

Wil je een wetsartikel, dan is er art. 6:217 lid 1 BW:
Quote:
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

#6:  Auteur: Dossier BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2017 9:30
    —
Die overgang zou per 1/1/2019 zijn, of eerder als de klant dit wil.

Inmiddels gesproken met manager. Deze begrijpt mijn standpunt en is het hier ook mee eens. Werkgever wil echter het contract niet aanpassen maar geven aan dat ik aan mijn personeelsdossier een verklaring moet toevoegen waarin ik stel kennis genomen te hebben van de bewuste clausule en hier afstand van neem, hier dus in de toekomst niet aan mee werk.

Is dit voldoende om in de toekomst niet de problemen te komen?

Dank alvast weer!

#7:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2017 13:06
    —
Stuur op zijn minst een aangetekende brief (tenzij men 1 exemplaar van uw brief wil tekenen voor ontvangst) en volsta niet met 'afstand nemen'.

Protesteer uitdrukkelijk en geef aan dat dit vanzelfsprekend niet mogelijk is zonder uw toestemming en dat u deze toestemming vooralsnog weigert.

Ik zou ook het desbetreffende bedrijf inlichten als ik u was.

Overigens zou u kunnen overwegen alsnog mee te werken, mits uw dienstjaren worden meegenomen en uw arbeidsvoorwaarden beter zouden worden. Daarom heb ik hierboven het woord vooralsnog toegevoegd.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl