Mondeling akkoord (inclusief getuige) wat is het waard?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Mondeling akkoord (inclusief getuige) wat is het waard? Auteur: WaBlo BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2017 19:44
    —
Beste mensen,

Ik heb een eenmanszaak (bedrijf A) en ben sinds kort met een compagnon een BV gestart (bedrijf B).
Aangezien we de bv nog niet hadden opgericht en we al wel met een zeer snelle deadline zaten voor levering van apparatuur, hebben we met de leverancier kunnen regelen dat de bestelling (en de leaseovereenkomst) gedaan werd met bedrijf A. Vervolgens zouden we wanneer bedrijf B opgericht was de lease per direct overzetten naar bedrijf B. Hierbij was ook de accountmanager van de apparatuur aanwezig toen de afspraken werden gemaakt. Ik heb met bedrijf A dus de nek uit gestoken voor bedrijf B, zodat we alles op tijd binnen zouden hebben.
Nu is bedrijf B opgericht en wil mijn compagnon de lease niet meer overnemen met het bedrijf. Aangezien hij 50% eigenaar is, kan ik dit dus niet alleen aanpassen.
Nu loop ik een groot risico met bedrijf A om failliet te gaan.
Kunnen jullie me helpen met wat ik nu het beste kan doen. Is de mondelinge overeenkomst ook bindend en kan ik hem hiervoor aansprakelijk stellen?


Ik zit met de handen in het haar, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Bij voorbaat dank

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 24 jan 2017 0:54
    —
Mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend (tenzij het om een soort overeenkomst gaat waarvoor de wet schriftelijkheid vereist, zoals het kopen van een huis door een particulier).

#3:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: di 24 jan 2017 11:52
    —
Voor de volgende keer: het is mogelijk overeenkomsten te sluiten en andere rechtshandelingen te verrichten in naam van een B.V. in oprichting (i.o.). De oprichters zijn hoofdelijk aansprakelijk voor die handelingen totdat de B.V. de rechtshandelingen heeft bekrachtigd. In het geval van TS zou de compagnon waarschijnlijk wel hebben meegewerkt aan bekrachtiging, om aan zijn eigen hoofdelijke aansprakelijkheid te ontsnappen. Zie art. 2:203 BW.

bona fides schreef:
Mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend (tenzij het om een soort overeenkomst gaat waarvoor de wet schriftelijkheid vereist, zoals het kopen van een huis door een particulier).

Ter aanvulling: het spreekt voor zich dat het bewijs van het bestaan van een mondelinge overeenkomst problematischer is dan een schriftelijke. Als alle documentatie op naam van bedrijf A staat en verder niet uit correspondentie blijkt dat het de bedoeling was dat bedrijf B B.V. de overeenkomst zou overnemen, dan vraag ik mij af of een getuigeverklaring voldoende is om de rechter toch van het bestaan van de mondelinge overeenkomst te overtuigen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wie die getuige is.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 24 jan 2017 17:23
    —
In aanvulling op bovenstaande: u kunt wellicht (extra) bewijs vergaren door geluidsopnamen.
Het is niet strafbaar om je eigen gesprekken op te nemen. De wederpartij hoef je niet in te lichten. De opnamen kunnen als bewijs worden gebruikt.

#5:  Auteur: WaBlo BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2017 18:08
    —
Bedankt voor de antwoorden. Degene die als getuige aanwezig was bij de afspraak was de accountmanager van de leverancier van de apparatuur.

Helaas wordt het alleen maar erger. Heb een aangetekende brief mogen ontvangen waarin wordt beweerd dat er een algemene ledenvergadering is geweest tussen ons en dat ik daarbij ook heb besloten om de bv te ontbinden. Hierbij zaten ook notulen bij van de zogenaamde vergadering. Die zijn vanzelfsprekend dus vals. Ik hoop dat ik hier wat tegen kan doen.

#6:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2017 18:58
    —
U moet direct juridische hulp inschakelen voor deze kwestie. Dit kunt u niet alleen.

#7:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: za 28 jan 2017 10:51
    —
En zo snel mogelijk aangifte doen van valsheid in geschrifte.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl