"Plotselinge" CAO
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: "Plotselinge" CAO Auteur: soulfly1973 BerichtGeplaatst: di 17 jan 2017 21:24
    —
Goedenavond,
Nieuw hier op het forum en zie dat er enorm veel informatie beschikbaar is. Toch wil ik iets voorleggen. Een werkgever geeft aan, out of the blue, dat in verband met een certificering van het bedrijf het noodzakelijk is om zich te conformeren aan de NBBU CAO. Dit betekent voor een klein aantal medewerkers binnen de organisatie, die in een andere constructie en werkveld zitten dan de overige medewerkers binnen de organisatie, dat zij van een individuele (betere) pensioenregeling gaan vallen onder een collectieve pensioenregeling vanuit de NBBU (STIPP). Deze wijziging is medegedeeld in een bijeenkomst en niet verder toegelicht noch overlegd met de betreffende medewerkers. Er is ook geen toestemming gevraagd aan betreffende medewerkers of zwart op wit vastgelegd. Hierover 2 vragen:
1. Kan en mag een werkgever dit op deze wijze doen, zonder overleg en gezamenlijk akkoord. (en zonder onderbouwing van bijvoorbeeld een wettelijke noodzaak).

2. Dit heeft m.i. gevolgen voor de arbeidsovereenkomst. Er zal ook een aanvulling of nieuwe arbeidsovereenkomst getekend moeten worden waarin de CAO vastgelegd moet worden? Werkgever geeft aan dat dit niet hoeft.

Aanvullingen van zaken die mogelijk nog ontbreken maar waar wel aan gedacht moet worden zijn ook meer dan welkom.

Met vriendelijke groet,
Pieter

#2:  Auteur: Vermeulen_J BerichtGeplaatst: di 31 jan 2017 12:00
    —
In een arbeidsovereenkomst moet staan of een CAO van toepassing is en, zo ja, welke.

Als een CAO van toepassing wordt verklaard lijkt me dit wel handig te vermelden zwart op wit. Daar zal niet zozeer een nieuwe arbeidsovereenkomst voor getekend moeten worden lijkt me.

Een formele toezegging met een handtekening van de directeur lijkt me voldoende (zelf al eens gezeik gehad met een dergelijk iets, maar er stond geen handtekening onder en jaren na dato wist de baas van niks)

Als een CAO van toepassing is mogen arbeidsvoorwaarden die in de CAO staan beschreven niet slechtere zijn dan gemeld in de CAO. Het kan dus zijn dat, als dit beschreven staat in de CAO, bepaalde bestaande regelingen in een CAO beter zijn geregeld, deze moeten dan ook (positief) worden aangepast.

Als er nadelige gevolgen zijn (bijvoorbeeld heb je nu 10 extra vrije dagen en in de CAO staan er 5) dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan.
Als je een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt aangeboden heb je er van die stiekemerds tussen zitten die hopen daarmee zulke 'extratjes' te kunnen verhelpen in het voordeel van de werkgever.

Disclaimer: Ik ben geen jurist, maar spreek vanuit mijn eigen denkbeeld.

#3:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: di 31 jan 2017 12:51
    —
Wat je schrijft is te summier om er een concreet oordeel over te geven. In zijn algemeenheid geldt dat een werkgever niet zomaar de arbeidsvoorwaarden mag aanpassen, maar onder de juiste omstandigheden is het echter wel toegestaan.

Het verhaal van jouw werkgever zoals jij dat schetst is wel een beetje vreemd omdat de NBBU cao een cao is die niet algemeen verbindend is verklaard. De enige reden waarom de NBBU cao dan wel van toepassing zou zijn, zou dan voortkomen uit het feit dat de werkgever lid is geworden van de NBBU.

Artikel 4 van de cao geeft aan de werkgever de mogelijkheid om in positieve zin af te wijken van de cao. Hij is dus niet verplicht om zich strikt aan de cao te houden.

Mocht het onder de omstandigheden toch zo zijn dat de werkgever gerechtigd is om jou een andere pensioenregeling op te dragen, bijvoorbeeld omdat het anders administratief onhoudbaar wordt voor de werkgever, dan is de werkgever in beginsel verplicht om jouw schade die daaruit voortvloeit op een ander wijze te compenseren.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2017 12:07
    —
In aanvulling op bovenstaande: het is toegestaan dat er meerdere cao's gelden in een bedrijf.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl