Aanzienlijk teveel premie betaald voor verzekering truck
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Aanzienlijk teveel premie betaald voor verzekering truck Auteur: dannydehaan BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 12:56
    —
Beste,

De afgelopen jaren (vanaf 01-09-2011 tot 31-12-1015) hebben wij voor een vrachtwagen € 303.67 per maand teveel premie betaald. Over deze periode, komt dat op een totaal van € 15487.17. Het assurantie kantoor vertelde mij dat dit komt door de schommelingen binnen de verzekeraars branche. Een schommeling van bijv. € 50,- per maand, kunnen we nog begrijpen, maar € 303.67 lijkt ons wat teveel van het goede.

Onze vraag is nu, is er een kans dat wij dit verschil, of een deel daarvan, van de verzekeraar terug kunnen eisen en dit dan ook zullen krijgen?

Ik hoor het graag.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 15:11
    —
Waarom was de premie dan te hoog? Kunt u dat aantonen?

#3:  Auteur: dannydehaan BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 15:50
    —
Beste UwJurist.nl,

Ja, dit kunnen wij aantonen. Uit de rekening courant overzichten die wij ontvangen, maken we op dat we in de periode 01-07-2015 / 01-10-2015 per kwartaal 1836,04 hebben betaald, in de periode 01-01-2016 / 01-04-2016 hebben wij per kwartaal 925,03 betaald. Bekijken we het in combinatie met alle andere polissen (Transport aansprakelijkheid etc.), dan hebben we het over een verschil van € 838,32 per kwartaal.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 15:57
    —
U geeft geen antwoord op mijn vraag: Waarom was de premie dan te hoog?
En welk bedrag staat er dan op de polis? Waarom is deze polis duurder dan andere?
Waarom vraagt u nog niet om terugbetaling?

#5:  Auteur: dannydehaan BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 17:42
    —
Waarom de premie zo hoog was, durf ik u niet te vertellen. Onze tussenpersoon zegt dat dit te maken heeft met de marktwerking in de verzekerings wereld. Ik heb voor u een screenshot gemaakt van de rekening courant overzichten.





De reden dat wij nog geen teruggave hebben gevraagd, is omdat wij niet weten of dit gebruikelijk is in de verzekerings wereld.[/img]

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 21:35
    —
Als het bedrag aan betaalde premie overeenkomt met wat volgens de verzekeringsovereenkomst betaald had moeten worden, dan is er niet te veel betaald. (Misschien heb je dan een te dure verzekering, maar dat is iets anders.)

Als het bedrag aan betaalde premie hoger is dan wat volgens de verzekeringsovereenkomst betaald had moeten worden, dan kun je het teveel betaalde als onverschuldigd betaald terugvorderen.

De vraag is dus wat de verzekeringsovereenkomst over de te betalen premie bepaald.

Betaal je direct aan het assurantiekantoor, dan moet je dus kijken in de overeenkomst met het assurantiekantoor.

#7:  Auteur: dannydehaan BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 23:00
    —
In de overeenkomst staan wel deze bedragen ook vermeld. Echter zijn de genoemde bedragen van 1 en dezelfde verzekeringsmaatschappij, echter wel 2 verschillende tussenpersonen.

Wat dus steekt, is het feit dat we gewoon ruim 4 jaar exact dezelfde verzekering hebben gehad, maar dat deze nu ongeveer 50% voordeliger is. Zelfs de polisnummers komen overeen.

#8:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 8:53
    —
U betaalt dus wat u conform de polis moet betalen (en voor het zelfde aantal soortgelijke wagens neem ik aan). Dan hebt u gewoon een te dure verzekering gehad. Daar hebt u zelf voor gekozen. Niets afdwingbaars aan te doen.
U kunt natuurlijk wel vragen om premieteruggave en aangeven dat u anders overstapt naar een andere verzekeraar (mits de moeite waard, dus eerst uitzoeken).
Het is altijd aan te raden regelmatig premies te vergelijken en zo nodig over te stappen.

#9:  Auteur: dannydehaan BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 9:51
    —
Wij moesten deze verzekering afnemen. Wij hebben destijds contact gehad met de tussenpersoon, deze vertelde ons, dat als wij zouden overstappen van verzekering, onze financiering voor de truck in gevaar zou komen. Tussenpersoon van de financiering en verzekering was dezelfde destijds.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl