Inkomstenbelasting - Vermogensetikering
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Inkomstenbelasting - Vermogensetikering Auteur: NicoleBek BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2016 9:00
    —
Goede morgen,

Ik studeer bedrijfsecononmie aan de Hogeschool NTI en ben op dit moment bezig met het vak Fiscaal recht. Helaas is het boek op sommige delen heel onduidelijk en de docent op korte termijn helaas niet beschikbaar.

Ik heb een vraag met betrekking tot de vermogensetiketring en misschien zijn er mensen die mij hiermee op de weg kunnen helpen?

Stel ik ben ondernemer en heb een pand, dit pand is 100 % in gebruik door mijn VOF, maar het is niet in eigendom van de VOF. Er wordt geen huur voor gevraagd.

Is dit pand dan alsnog bedrijfsvermogen en ik moet het op de balans plaatsen of kan ik het gewoon als prive-vermogen laten?


Alvast bedankt Smile

#2:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: do 30 jun 2016 10:46
    —
Het pand is voor 100% in gebruik bij jouw onderneming en daarmee verplicht ondernemingsvermogen. In geval van een vof bestaan dan twee smaken:
1. je brengt het pand in de vof in (de economische eigendom, want een vof heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan daarom geen juridisch eigenaar zijn); daarmee is het vennootschappelijk vermogen; of
2. je rekent het pand tot je buitenvennootschappelijke ondernemingsvermogen; daarmee komt het pand alleen op jouw persoonlijke balans te staan en je spreekt met de vof een gebruiksvergoeding af.

Maar in beide gevallen is het dus (verplicht) ondernemingsvermogen, omdat het voor meer dan 90% in de onderneming wordt gebruikt.

#3:  Auteur: De Fiscalist BerichtGeplaatst: do 30 jun 2016 14:03
    —
Het pand is inderdaad verplicht ondernemingsvermogen en alle resultaten met betrekking tot het pand komen in het fiscale resultaat.

Als je er voor kiest om het pand in te brengen in de VOF ga je het resultaat en het risico delen met je mede vennoot.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl