email
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: email Auteur: eriktheman BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2016 16:05
    —
Ik heb een vraag omtrent emailwetgeving

Iemand geeft zijn / haar email adres op voor informatie van een organisatie, mag deze organisatie dit meer dan 1 malig toesturen of is dit ism de wet?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2016 16:25
    —
Eénmalig is toegestaan, niet meer.

#3:  Auteur: eriktheman BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2016 16:35
    —
Het gaat mij niet om commerciële mail btw. Mijn vraag betreft of je leden / vrijwilligers op de hoogte mag houden van activiteiten die in de toekomst plaats gaan vinden. We staan met een stand op een beurs, we bieden activiteiten aan, mensen melden zich aan. Mogen we ze ook in de toekomst op de hoogte houden van activiteiten?

Ik lees op een website dat er een uitzondering is.

Er is één uitzondering:
Je hoeft geen actieve toestemming te vragen voor verzending van commerciële e-mail aan huidige klanten. Dit mag alleen als:

Het eigen en gelijksoortige producten of diensten betreft. Dus producten uit het eigen assortiment waarvan de ontvanger logischerwijs kan bedenken dat de dit tot het aanbod hoort.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 12 apr 2016 1:49
    —
Het gaat om artikel 11.7 Telecommunicatiewet.

(Helaas bevat lid 1 nog altijd een storende taalfout.)

Het verbod geldt "ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers".

Wanneer het emailadres is verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst geldt dat dergelijke communicaties "met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten" is toegestaan
Quote:
mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens.

Bij de verkrijging moet de klant dus al uitdrukkelijk de gelegenheid zijn geboden op een eenvoudige manier aan te geven niet van spam gediend te zijn.

#5:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 12 apr 2016 9:54
    —
eriktheman schreef:
Het gaat mij niet om commerciële mail btw. Mijn vraag betreft of je leden / vrijwilligers op de hoogte mag houden van activiteiten die in de toekomst plaats gaan vinden. We staan met een stand op een beurs, we bieden activiteiten aan, mensen melden zich aan. Mogen we ze ook in de toekomst op de hoogte houden van activiteiten?

Ik lees op een website dat er een uitzondering is.

Er is één uitzondering:
Je hoeft geen actieve toestemming te vragen voor verzending van commerciële e-mail aan huidige klanten. Dit mag alleen als:

Het eigen en gelijksoortige producten of diensten betreft. Dus producten uit het eigen assortiment waarvan de ontvanger logischerwijs kan bedenken dat de dit tot het aanbod hoort.


U hebt het nu ineens over klanten, dan wel leden dan wel vrijwilligers! Dat is allemaal heel iets anders dan een geïnteresseerde die informatie vraagt, een potentiële klant/lid dus.
Voor klanten bestaan andere regels. Geïnteresseerden mag je maar eenmalig benaderen tenzij ze zich abonneren op een nieuwsbrief o.i.d.

#6:  Auteur: eriktheman BerichtGeplaatst: di 12 apr 2016 10:42
    —
UwJurist.nl schreef:
U hebt het nu ineens over klanten, dan wel leden dan wel vrijwilligers! Dat is allemaal heel iets anders dan een geïnteresseerde die informatie vraagt, een potentiële klant/lid dus.
Voor klanten bestaan andere regels. Geïnteresseerden mag je maar eenmalig benaderen tenzij ze zich abonneren op een nieuwsbrief o.i.d.


Het zijn mensen die mee doen aan een leuke activiteit. Zich hiervoor opgegeven en dit is dan met toestemming. Maar mag je ze in de toekomst op de hoogte houden van toekomstige activiteiten?

#7:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 12 apr 2016 14:43
    —
eriktheman schreef:
UwJurist.nl schreef:
U hebt het nu ineens over klanten, dan wel leden dan wel vrijwilligers! Dat is allemaal heel iets anders dan een geïnteresseerde die informatie vraagt, een potentiële klant/lid dus.
Voor klanten bestaan andere regels. Geïnteresseerden mag je maar eenmalig benaderen tenzij ze zich abonneren op een nieuwsbrief o.i.d.

Het zijn mensen die mee doen aan een leuke activiteit. Zich hiervoor opgegeven en dit is dan met toestemming. Maar mag je ze in de toekomst op de hoogte houden van toekomstige activiteiten?


Het zijn dus klanten/leden. Dus ja, dat mag, maar ze moeten zich kunnen afmelden hiervoor.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 12 apr 2016 21:49
    —
UwJurist.nl schreef:
eriktheman schreef:
UwJurist.nl schreef:
U hebt het nu ineens over klanten, dan wel leden dan wel vrijwilligers! Dat is allemaal heel iets anders dan een geïnteresseerde die informatie vraagt, een potentiële klant/lid dus.
Voor klanten bestaan andere regels. Geïnteresseerden mag je maar eenmalig benaderen tenzij ze zich abonneren op een nieuwsbrief o.i.d.

Het zijn mensen die mee doen aan een leuke activiteit. Zich hiervoor opgegeven en dit is dan met toestemming. Maar mag je ze in de toekomst op de hoogte houden van toekomstige activiteiten?


Het zijn dus klanten/leden. Dus ja, dat mag, maar ze moeten zich kunnen afmelden hiervoor.

En kunnen afmelden is noodzakelijk, maar niet voldoende:
bona fides schreef:
Bij de verkrijging moet de klant dus al uitdrukkelijk de gelegenheid zijn geboden op een eenvoudige manier aan te geven niet van spam gediend te zijn.

Bij de oorspronkelijke registratie moet de klant / het lid / whatever dus al de mogelijkheid zijn geboden om aan te geven geen ongevraagde mail te willen ontvangen.

Is die mogelijkheid niet geboden, dan mag je ongevraagd dus ook geen mail over "gelijksoortige" producten of diensten sturen.

Heb je die mogelijk wel geboden, en heeft hij aangegeven geen ongevraagde mail te willen ontvangen, dan mag het uiteraard ook niet.

Zie art. 11.7 lid 3 Telecommunicatiewet:
Quote:
Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens.

En je komt dus niet onder de "mits" uit door te zeggen dat het geen klanten zijn, want als het geen klanten zijn dan is de hele uitzondering van lid 3 niet van toepassing.

Sowieso is het niet verstandig om "slim" te doen, want de boete die je kunt krijgen is pittig.

#9:  Auteur: eriktheman BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 10:02
    —
[quote]Zie art. 11.7 lid 3 Telecommunicatiewet:[quote]


ALGEMENE BEPALINGEN

1.3a

Reclame via e-mail is in beginsel toegestaan als de geadresseerde van reclame via e-mail daarvoor aan de bestandseigenaar door middel van een actieve handeling vooraf toestemming heeft verleend, dan wel dat het e-mailadres door de bestandseigenaar is verkregen in het kader van een verkoop aan of schenking door de geadresseerde en wordt gebruikt voor het aanbieden van eigen gelijksoortige producten of diensten (inclusief het vragen van schenkingen door ideële of charitatieve organisaties), waarbij er geen gebruik is gemaakt van de mogelijkheid zich af te melden op dezelfde wijze als bedoeld in artikel 5 van deze Code (Recht van Verzet). Aan deze verplichting kan niet worden voldaan uitsluitend door middel van een bepaling in de algemene voorwaarden of een privacy statement.1

5 RECHT VAN VERZET

5.1 De adverteerder dient er zorg voor te dragen dat de geadresseerde zich in iedere uiting kosteloos en eenvoudig op elektronische wijze bij de bestandseigenaar af kan melden voor het gebruik van zijn emailadres voor reclame via e-mail. Dit recht van verzet dient op eenvoudige, duidelijke en liefst uniforme wijze mogelijk gemaakt te worden. De bestandseigenaar draagt er zorg voor dat het verzoek op deze wijze gedaan onverwijld wordt ingewilligd.



Ik haal dit uit een code reclame. Of hebben ze dit op basis van de telecommunicatiewet geschreven?

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 22:21
    —
eriktheman schreef:
Ik haal dit uit een code reclame.

De wet gaat voor.

Ik moet toegeven dat veel min of meer officiële websites een andere indruk wekken.
Consuwijzer schreef:
Er zijn uitzonderingen

Soms is het versturen van spam niet verboden. Hebt u iets bij een bedrijf gekocht? Of hebt u andere zaken gedaan, bijvoorbeeld een busje gehuurd? En hebt u toen uw e-mailadres gegeven aan het bedrijf? Dan mag dit bedrijf u berichten sturen. Zelfs als u toen voor zo'n bericht niet duidelijk toestemming hebt gegeven.

Nogmaals: de wet gaat voor.
Autoriteit Consument & Markt schreef:
Wat is 'een klantrelatie'?

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht. Dit is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. U hoeft een klant niet vooraf om toestemming te vragen, als u hem een bericht wilt versturen met een commercieel, charitatief of ideëel karakter.

Hier staat dus doodsimpel, zonder enig voorbehoud, dat je een klant mag spammen. Klopt dus niet. Als je doorleest op de site blijkt dat uiteindelijk ook:
Quote:
Wanneer is er sprake van een 'soortgelijke dienst' of een 'soortgelijk product'?

Om te bepalen dat er sprake is van een soortgelijke dienst of een soortgelijk product moet gekeken worden naar de klant (ontvanger van het bericht). Is het voor deze klant logisch dat hij of zij na de koop van product X, over het product Y een bericht ontvangt? Of er sprake is van soortgelijkheid zal per geval in de juiste context moeten worden beoordeeld.

Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren.



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl