Is exclusief distributierecht ook geldig bij doorverkoop?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Is exclusief distributierecht ook geldig bij doorverkoop? Auteur: alexanderkraaijkamp BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2016 17:22
    —
Beste leden van het Rechtenforum,

Wij zijn een verkooporganisatie gevestigd in Nederland. Om ons product wereldwijd af te zetten zonder in iedere regio zelf de verkoop op ons te nemen, sluiten we distributieovereenkomsten af voor bepaalde landen met een bedrijf uit dat bepaalde land, bijvoorbeeld Australië.

Wanneer het bedrijf een unit van ons verkoopt, ontvangen zij 10% van de verkoopprijs als commissie.

In de 'Distribution Agreement' staat het volgende geschreven:
"Distribution Right. The Company hereby appoints and grants Distributor the exclusive and non-assignable right to sell the equipment of the Company ("Equipment") listed in the then current "Price List". The distribution right shall be limited to customers who have places of business in Australia, Malaysia and Thailand, and will initially use the Company's products in this geographic area."

Nu is mijn/onze vraag het volgende: Wanneer wij ons product aan een Nederlands bedrijf verkopen en zij verkopen ons product weer door in een groter project in een land waarin wij een bedrijf hebben waarbij we een overeenkomst hebben afgesloten, of we dan alsnog 10% commissie moeten betalen?

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen. Alvast bedankt voor jullie reactie.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2016 18:09
    —
Bedoelt u te vragen of u aan het (bijv.) Australische bedrijf dat er niets voor heeft hoeven doen toch 10% commissie moet betalen?

De bepaling zoals u die citeert hapert in ieder geval in de tweede zin.

Klopt het citaat wel? Want 'who' will initially use ... (etc.)?

En hoezo 'initially'?

En waarom geen duidelijk verbod voor het Nederlandse bedrijf op doorverkoop naar andere landen waar u verkoopkanalen heeft? Dan wel een commissieregeling voor dergelijke gevallen?

#3:  Auteur: alexanderkraaijkamp BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2016 9:31
    —
Dat bedoel ik inderdaad.

Het Nederlandse bedrijf gebruikt ons product als onderdeel van grote projecten die zij wereldwijd verkopen. Wanneer wij hen een verbod opleggen, dan bestaat de kans dat zij helemaal geen producten meer bij ons afnemen.

Ik vond op het internet ook nog het volgende:
"4.4 Exclusiviteit

De leverancier kan ervoor kiezen om in een bepaald gebied slechts één enkele distributeur aan te stellen c.q. een exclusief-selectief contract te sluiten. Voor zover de contracten met de overige geselecteerde wederverkopers voorzien in een locatieclausule, kan voorkomen worden dat deze wederverkopers een verkooppunt openen in het exclusief toegekende gebied. Verder gaande bescherming kan de exclusief-selectieve distributeur echter niet geboden worden. Hij zal zowel passieve verkoop als actieve verkoopactiviteiten (zoals gerichte marketingacties en advertenties, deelname aan beurzen, enzovoort) van andere erkende wederverkopers moeten tolereren. Het kan verstandig zijn deze grenzen van de exclusiviteit duidelijk in het contract op te nemen, althans vooraf kenbaar te maken."

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2016 10:16
    —
Waarom vermeldt u de bron niet?

Overigens, ook daarom moet de formulering van het beding veel beter!

Schakel een jurist in die er verstand van heeft.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl