Bevrijdende verjaring mbt. eigendomsrecht strook grond
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Bevrijdende verjaring mbt. eigendomsrecht strook grond Auteur: Joris Meuleman BerichtGeplaatst: do 15 sep 2005 21:43
    —
Benieuwd of dit formum het onderstaande kan verduidelijken.

De laatste 4 meter van mijn tuin is sinds 1982 bij mij (en mijn rechtsvoorgangers) in gebruik. Deze strook grond is door de eigennaar van het achterliggende perceel, een loodgietersbedrijf, tijdens of vlak na het plaatsen van een loods in 1982 bij mijn rechtsvoorganger in gebruik gegeven. Vraag is nu of het eigendomsrecht van deze strook grond middels bevrijdende verjaring op mij is overgegaan. Voor zover ik het begrijp is spraken van een verjaringstermijn van 20 jaar (bij te kwader trouw, ik nl. wist ten tijde van de koop van mijn woning dat deze strook grond tot het achterliggende perceel behoorde). Deze bevrijdende verjaring geldt volgens mij vanaf NBW 1992. Hoe werkt dit gezien het feit dat hier de verjaringstermijn iin 1982 is gestart. De verjaring is niet tussentijds (schriftelijk) gestuit. Hoe liggen mijn kansen ?

Ben benieuwd, bijvoorbaat dank voor reakties !

#2:  Auteur: Fred Coerver BerichtGeplaatst: za 17 sep 2005 12:52
    —
>>>> Hier is dus wellicht sprake van een bruikleenovereenkomst tussen de vorige eigenaar en het loodgietersbedrijf.
De vorige eigenaar zou dus nooit bezitter/eigenaar worden, maar altijd houder blijven. Mijn inziens is er dus geen sprake van het begin van verjaring in 1982.

De verjaring begint wel volgens mij nadat jij in de woning bent gaan wonen, omdat dit houderschap relatief is en niet automatisch op jouw overgaat, tenminste dacht ik even. Maar moet ik even nog opzoeken.

Eigenaar zul je in ieder geval nooit worden, omdat je niet te goeder trouw bent etc.. Ook kan de verjaring gestuit worden door de rechthebbende eigenaar. Je wordt misschien bezitter, zonder dat het loodgieters bedrijf nog een rechtsvordering kan instellen, maar of de termijn verlopen is is dan nog maar de vraag.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl