Boedelbeschrijving met of zonder opgave levensverzekering
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Notariaat

#1: Boedelbeschrijving met of zonder opgave levensverzekering Auteur: BernieC BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2015 10:57
    —
Ik moet een boedelbeschrijving maken. Tot uitkering is gekomen een levensverzekering. Deze uitkering valt niet in de nalatenschap. Wel moet over de uitkering erfbelasting worden betaalt. Ik krijg op de volgende vraag steeds wisselende antwoorden. Moet ik in de boedelbeschrijving nu wel of niet de hoogte van de uitkering vermelden of niet? Kan iemand mij dit gemotiveerd uitleggen?

#2:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2015 19:22
    —
In dit kader ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord van een fiscaal jurist, over hoe iets dat niet in een nalatenschap valt toch vatbaar kan zijn voor erfbelasting.

#3:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015 11:50
    —
In één woord: anti-misbruik.

In het verleden zijn er hele creatieve oplossingen bedacht om erfbelasting te ontlopen. In reactie daarop zijn wat maatregelen getroffen om te voorkomen dat sommige mensen wel wat krijgen, maar niet hoeven betalen. Soms zijn die wat kort door de bocht. Kerngedachte achter de successiewet is dat iedere vermogensverschuiving uit vrijgevigheid belast dient te worden.

Bij een levensverzekering is de gedachte: als X €1000 in een potje doet en dit potje (inclusief rendement) na het overlijden van X naar Y gaat, dan moet daar erfbelasting over worden betaald. De oplossing was: X zet die €1000 niet in een potje, maar geeft dit aan een verzekeraar, onder de voorwaarde dat Y dit (inclusief rendement) krijgt als X dood gaat. In dat laatste geval is die €1000 niet meer van X, zit dus niet in de nalatenschap, en zonder nadere regeling zou de uitkering aan Y niet kunnen worden belast. Daarom bepaalt art. 13 SW dat die uitkering door de verzekeraar in beginsel belast is.

Anders wordt het als niet X, maar Y de premie aan de verzekeraar betaalt. Dan heeft er geen (indirecte) vermogensverschuiving van X naar Y plaatsgevonden en is er dus geen reden om te heffen.



Rechtenforum.nl -> Notariaat

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl