Bericht en raad procedure
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

#1: Bericht en raad procedure Auteur: siepjan BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014 14:23
    —
Beste Forumleden,

Tijdens mijn onderzoek naar de gratieprocedure ben ik een aantal keren een zogenaamde 'bericht en raad procedure' tegengekomen.

Ik ben erg nieuwsgierig wat deze procedure precies inhoud, maar tijdens mijn zoektocht ben ik nog weinig op het spoor gekomen. Als ik zoek op de begrippen krijg ik een stroom van informatie binnen, aangezien het algemene begrippen betreft.

Naar mijn idee is deze procedure een bevoegdheid van de Koning/Kroon, zodat hij steeds geïnformeerd kan worden (in dit geval over een gratieverzoek). Ik zou dit graag ergens in een handboek willen teruglezen. Is er iemand die een handboek weet waarin de bevoegdheden van de Koning/Kroon uiteen worden gezet of deze procedure anderzijds herkent?

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast dank.

#2:  Auteur: Firestarter BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014 13:21
    —
Een snelle manier om te weten te komen over alle voorrechten van koning Willem-Alexander is de grondwet na te lezen. Het voordeel van de grondwet is dat dit een relatief beknopte tekst is (in diverse detailwetten worden deze voorrechten verder uitgewerkt).
Ons staatshoofd is niet alleen als enige bevoegd tot het verlenen van gratie, maar bepaalt (zo lang hij niet op het matje geroepen wordt door de Amerikaanse ambassadeur) volledig wat de Nederlandse overheid doet.



Rechtenforum.nl -> Staatsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl