Kortingsbon 30% Jumbo supermarkt
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Kortingsbon 30% Jumbo supermarkt Auteur: saveria BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 18:12
    —
Hallo,

Een lokale supermarkt heeft vorige week een gratis kortingsbon uitgedeeld aan elke klant.
Met deze kortingsbon krijgt de klant 10% korting, bij een minimale besteding van 50euro.

Nu heb ik 3 zulke bonnen verzameld. Heb ik dan recht op 30% korting ?
Zie onderstaande afbeelding van de betreffende kortingsbon.



Er staat namelijk nergens dat er slechts één bon per klant is toegestaan, terwijl ik dit op andere bonnen wel regelmatig heb zien staan...
blijkbaar zijn ze dit vergeten of hebben ze er geen rekening mee gehouden dat iemand meerdere bonnen in een keer zou gebruiken Smile

Is er hier toevallig iemand die mij kan vertellen als ik effectief het recht heb om meerdere bonnen in een keer te gebruiken ?
Ik veronderstel dat de betreffende winkel wel eens moeilijk zou kunnen doen, of dat het kassasysteem meerdere bonnen simpelweg niet aanvaard.

Alvast bedankt.

#2:  Auteur: Bronza BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 19:28
    —
http://www.jumbo.com/content/spelregels-tien-procent-korting/

#3:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 19:42
    —
Men mag regels stellen, maar moet deze wel kenbaar maken.
Wordt er in de winkel / op de achterkant van de bon duidelijk gemaakt wat de spelregels zijn / verwezen naar de spelregels op de site?

#4:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 20:53
    —
Bronza schreef:
http://www.jumbo.com/content/spelregels-tien-procent-korting/

Het gaat niet over de 10 procent korting van de vestiging in Veghel zoals in jouw link staat. Het gaat over een andere vestiging in Limburg.

*Edit: Blijkbaar is Veghel het hoofdkantoor en gelden deze spelregels voor élke vestiging van Jumbo.
Dus blijkbaar mag deze bon slechts 1x gebruikt worden per transactie per klant.

Jammer... ik vond het vreemd dat zoiets niet op de bon zelf werd vermeld. Terwijl voor andere acties er wél telkens zulke voorwaarden op een bon of actiefolder stonden.

UwJurist.nl schreef:
Men mag regels stellen, maar moet deze wel kenbaar maken.
Wordt er in de winkel / op de achterkant van de bon duidelijk gemaakt wat de spelregels zijn / verwezen naar de spelregels op de site?


Op de achterkant staat er niets, behalve een logo van de stad/gemeente.
In de winkel wordt er niet verwezen naar de spelregels van deze actie.

#5:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 21:30
    —
Voorwaarden waar u redelijkerwijze geen kennis van hebt kunnen nemen, gelden niet.

#6:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 21:35
    —
Het is volstrekt onredelijk te verwachten dat dit soort bonnen te stapelen zijn.

#7:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 21:44
    —
UwJurist.nl schreef:
Voorwaarden waar u redelijkerwijze geen kennis van hebt kunnen nemen, gelden niet.


Bedankt voor uw advies.

Ik zal in de winkel nog eens nakijken als er nergens gewag gemaakt wordt van eventuele spelregels.
Ik vermoed (maar ben niet zeker) dat er ergens boven de kassa een bordje hangt met de actie waarin de 4de wachtende persoon zijn boodschappen gratis krijgt. Hier staat mogelijk wel een link naar de spelregels.

Dan is het nog maar de vraag wat men verstaat onder redelijkerwijze.
Ik denk dat het dan een discussiepunt wordt waar ik weinig aan zou hebben, ik wil later nog kunnen teruggaan naar deze winkel zonder al te vreemd te worden aangekeken.

Indien er helemaal géén enkele verwijzingen zijn naar eventuele spelregels dan zal ik proberen om gebruik te maken van de 30% korting, als er wel een (vage) verwijzing is dan zal ik hier geen gebruik van maken maar hier wél een opmerking over maken bij de servicebalie.

Voor iemand als mij, een licht autistisch persoon, wil ik toch graag dat alles duidelijk is en heb ik er moeite mee indien dit niet het geval is.

Ik dank u ten zeerste voor uw reactie... Zo heb ik in ieder geval iets bijgeleerd over de wet/regels omtrent voorwaarden.

Mvg

#8:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 22:14
    —
Voor de duidelijkheid: ik heb niet aangegeven dat de bonnen "te stapelen" zijn, slechts dat een bedrijf zich niet kan beroepen op voorwaarden die men niet verstrekt heeft.
Wat het gevolg daarvan is, is vervolgens de vraag. Kunt u stapelen, kunt u 3 keer achter elkaar steeds 10% korting krijgen?
Van een groot bedrijf met juristen in dienst mag wel verwacht worden dat ze de wet kennen en duidelijk zijn naar de consument. Men is in dit geval op het eerste oog blijkbaar zelfs zo dom geweest om maar 1 kleine voorwaarde te stellen.
Dus bijvoorbeeld niet eens aan te geven tot wanneer deze actie loopt .
Reken er overigens op dat zodra u dit aankaart, de winkel ineens vol met bordjes met voorwaarden komt te hangen…

#9:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 22:38
    —
3 bonnen inleveren is bij stapelen dan ook 3x minimale besteding, dus 150 euro
10 bonnen en minimale besteding 500 euro is boodschappen gratis

Denk niet dat ze erin meegaan.
Wink

#10:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 23:05
    —
StevenK schreef:
Het is volstrekt onredelijk te verwachten dat dit soort bonnen te stapelen zijn.

In andere landen zoals de Verenigde Staten of Groot-Brittanië is het de normaalste zaak van de wereld om kortingsbonnen te stapelen/combineren.
Dit noemt men "extreme couponing". (google het maar eens)

Om het terug dichterbij huis te houden kan men in België & Nederland toch wél bonnen stapelen/combineren. Interessant in dat opzicht is deze link: http://www.goedkopermetbonnen.com/bonnen-5-tips
UwJurist.nl schreef:
Men is in dit geval op het eerste oog blijkbaar zelfs zo dom geweest om maar 1 kleine voorwaarde te stellen.
Dus bijvoorbeeld niet eens aan te geven tot wanneer deze actie loopt .
Reken er overigens op dat zodra u dit aankaart, de winkel ineens vol met bordjes met voorwaarden komt te hangen…

Helemaal bovenaan de kortingsbon staat er wel een geldigheid, nl "Geldig van maandag 17 november t/m zondag 23 november 2014"
Voorwaarde 2 is: "Bij een minimale besteding van 50€"
Voorwaarde 3 (uiterst rechts) is "m.u.v. wettelijk niet toegestane artikelen zoals tabak, slijterij, statiegeld en koopzegels"

En idd, ik ben er ook zeker van dat als ik hier gebruik van probeer te maken dat er overal bordjes met voorwaarden komen te staan, en dat in de toekomst élke bon met vermelding "1 per klant per transactie" zal komen te staan.

#11:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 23:25
    —
hilde12 schreef:
3 bonnen inleveren is bij stapelen dan ook 3x minimale besteding, dus 150 euro
10 bonnen en minimale besteding 500 euro is boodschappen gratis

Denk niet dat ze erin meegaan.
Wink


In Amerika zou je dus wel de boodschappen gratis krijgen als je 10 zulke bonnen had :p

Bij ons in België (en Nederland ?) kan men zich sinds 31 mei 2014 ook beroepen op het nagelnieuwe Wetboek Economisch Recht (W.E.R). Het artikel 116 van het boek VI 'Marktpraktijken en consumentenbescherming' van het W.E.R. verbiedt namelijk principieel om een goed met verlies te verkopen. Een bedrijf kan zijn producten in kwestie dan ook niet verkopen aan een verlieslatende prijs, laat staan iets gratis weggeven.

Dat werpt dan wel weer een andere vraag op, denk ik. Dus als een bedrijf/winkel een 'opruiming' houdt waarbij alles weg moet, en men alles verkoopt aan dumpingprijzen dan is men eigenlijk ook strafbaar bezig ? Smile
(al zal er over zoiets door een consument nooit over worden geklaagt)

#12:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 18 nov 2014 0:07
    —
Dat was niet zorgvuldig geformuleerd door mij Smile. Met 'kleine voorwaarde' bedoelde ik de kleine lettertjes (dus: "m.u.v. wettelijk niet toegestane artikelen zoals tabak, slijterij, statiegeld en koopzegels").

#13:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2014 18:12
    —
Even een update;

Ik ben ondertussen bij de winkel geweest en heb voor 51euro boodschappen gedaan en geprobeerd om de 30% korting te krijgen. De kassa-medewerker aan de servicebalie zei dat men slechts 1 kortingsbon kon aanvaarden, en dat men zelfs geen meerdere bonnen bij de kassa kan inscannen.
Toen ik zei dat ik volgens de wet wel recht zou hebben op de 30% korting vroeg de kassabediende aan een winkelmanager om er even bij te komen.

De manager herhaalde dit en zei dat men slechts 1 bon per klant en per transactie kon gebruiken.
Waarop ik herhaalde dat deze beperking niet op de bon staat en dat ik meen om, volgens de wet, wél recht te hebben op deze korting zei de manager al lachende; "volgens de Belgische wet zeker ?"

Ik zei dat dit de Nederlandse wet was en dat ik advies had gevraagd aan een Nederlandse jurist(e), waarop ik een papiertje bovenhaalde met onderstaande tekst:

Quote:
-Men mag regels stellen, maar moet deze wel kenbaar maken.
Wordt er in de winkel / op de achterkant van de bon duidelijk gemaakt wat de spelregels zijn / verwezen naar de spelregels op de site?

-Voorwaarden waar u redelijkerwijze geen kennis van hebt kunnen nemen, gelden niet.

*Reken er overigens op dat zodra u dit aankaart, de winkel ineens vol met bordjes met voorwaarden komt te hangen. En dat in de toekomst op elke kortingsbon de voorwaarden zullen worden vermeld.


Men bekeek nauwkeurig dit briefje en de betreffende kortingsbon.
Toen zijn we tot het akkoord gekomen dat ik de rekening gewoon betaal (met 10% korting) en dat men mijn gegevens zou noteren (naam + gsm nr)
Men zou dit voorleggen aan de baas en hij zou dan contact met mij opnemen om deze situatie op te lossen.

De twee overige kortingsbonnen heb ik terug meegekregen.
Ondertussen bewaar ik gewoon de overige 2 kortingsbonnen & kassabon totdat ik door de baas wordt gecontacteerd.

Ik houd jullie op de hoogte over verdere ontwikkelingen Smile

#14:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 0:17
    —
saveria schreef:
Ik ben ondertussen bij de winkel geweest en heb voor 51euro boodschappen gedaan en geprobeerd om de 30% korting te krijgen. De kassa-medewerker aan de servicebalie zei dat men slechts 1 kortingsbon kon aanvaarden, en dat men zelfs geen meerdere bonnen bij de kassa kan inscannen.
Toen ik zei dat ik volgens de wet wel recht zou hebben op de 30% korting vroeg de kassabediende aan een winkelmanager om er even bij te komen.

De bon geeft recht op 10% korting "op alle boodschappen" bij een aankoop van meer dan 51 euro. Een tweede bon zou je opnieuw recht geven op 10% korting op alle boodschappen, maar je die 10% korting had je al op al die boodschappen dus die 2e bon kun je beter bewaren voor een andere dag, zolang de actie loopt, of aan je buurvrouw geven.

Dat het effect van 2 bonnen 20% korting zou zijn staat nergens en is, zoals reeds opgemerkt, geen redelijke uitleg van de kortingsactie.

Overigens zou stapelen van 2 bonnen geen 20% korting opleveren, maar 19%. En stapelen van 3 bonnen levert geen 30% korting op, maar 27,1% korting. En bij een aankoop van 51 euro zit je na 1 bon onder de 50 euro, dus die tweede bon gaat je niet helpen.

#15:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 9:14
    —
Daarom zei ik ook dat bij evt stapelen het min aankoopbedrag ook gestapeld moet worden.

#16:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 17:06
    —
bona fides schreef:
De bon geeft recht op 10% korting "op alle boodschappen" bij een aankoop van meer dan 51 euro. Een tweede bon zou je opnieuw recht geven op 10% korting op alle boodschappen, maar je die 10% korting had je al op al die boodschappen dus die 2e bon kun je beter bewaren voor een andere dag, zolang de actie loopt, of aan je buurvrouw geven.

Dat het effect van 2 bonnen 20% korting zou zijn staat nergens en is, zoals reeds opgemerkt, geen redelijke uitleg van de kortingsactie.

Overigens zou stapelen van 2 bonnen geen 20% korting opleveren, maar 19%. En stapelen van 3 bonnen levert geen 30% korting op, maar 27,1% korting. En bij een aankoop van 51 euro zit je na 1 bon onder de 50 euro, dus die tweede bon gaat je niet helpen.


Tja, het ligt er maar net aan hoe je het interpreteert Wink

Als ik 3 bonnen afgeef zou men in principe in één keer 30% van het totaalbedrag in mindering kunnen brengen.

Dat het effect van 2 bonnen 20% korting zou zijn staat inderdaad nergens. Maar er wordt ook niet duidelijk kenbaar gemaakt dat dit niet zou mogen.

#17:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 18:56
    —
Heb ondertussen reactie gekregen van een Jumbo-medewerker.
Volgens de baas was er geen probleem met de kortingsbonnen en heb ik geen recht op meer dan 10% korting.

Wel gaan ze in de toekomst duidelijker specificeren wat de voorwaarden zijn. (waardoor ze eigenlijk onrechtstreeks wel toegeven dat men niet duidelijk was)

Ik leg mij bij deze beslissing neer en heb (half) bereikt wat ik wou bereiken, namelijk meer duidelijkheid in de toekomst. Het ging me niet écht om het geld wat ik hiermee zou uitsparen, al was dit mooi meegenomen geweest. Wink

Dit topic mag dus gesloten worden.
Bedankt voor jullie reacties en informatie.

#18:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 22:41
    —
saveria schreef:
Dat het effect van 2 bonnen 20% korting zou zijn staat inderdaad nergens. Maar er wordt ook niet duidelijk kenbaar gemaakt dat dit niet zou mogen.

Alles mag, maar jij hebt dat niet voor het kiezen. Wat een redelijke uitleg is, is al aangegeven. 20% voor 2, 30% voor 3 en 110% korting voor 11 bonnen valt er beslist niet in te lezen. Korting op korting valt theoretisch nog te verdedigen, maar je voelt op je klompen aan dat dat niet zo bedoeld is en dat is wat hier telt.

#19:  Auteur: saveria BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2014 0:55
    —
bona fides schreef:
saveria schreef:
Dat het effect van 2 bonnen 20% korting zou zijn staat inderdaad nergens. Maar er wordt ook niet duidelijk kenbaar gemaakt dat dit niet zou mogen.

Alles mag, maar jij hebt dat niet voor het kiezen. Wat een redelijke uitleg is, is al aangegeven. 20% voor 2, 30% voor 3 en 110% korting voor 11 bonnen valt er beslist niet in te lezen. Korting op korting valt theoretisch nog te verdedigen, maar je voelt op je klompen aan dat dat niet zo bedoeld is en dat is wat hier telt.


Heb het nooit gehad over 110%

Als klant moet je niet 'voelen' wat er bedoeld wordt. Als winkelketen moet je gewoon duidelijke voorwaarden aangeven van wat er bedoeld wordt.

Ik heb in het verleden al vaker grote kortingen gekregen bij andere acties van winkelketens, tot zelfs 50% ! (toegegeven, dit was in België waar er andere wetgevingen gelden)

In ieder geval, het feit dat de jumbo in de toekomst zijn kortingsbonnen zal aanpassen met het toevoegen van duidelijke voorwaarden toont alvast aan dat ik niet helemaal fout zit. Wink

#20:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2014 14:26
    —
Quote:
Als klant moet je niet 'voelen' wat er bedoeld wordt. Als winkelketen moet je gewoon duidelijke voorwaarden aangeven van wat er bedoeld wordt.

Ik deel uw standpunt.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl