Inbreuk intellectueel eigendom op vergelijkingssite?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Inbreuk intellectueel eigendom op vergelijkingssite? Auteur: sjtuijp BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014 17:02
    —
Geachte,

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een vergelijkingssite waarbij prijzen van artikelen uit fysieke winkels en webwinkels op mijn site zichtbaar zullen worden gezien en vergeleken.

Mijn vraag is of er bij vergelijkingswebsites zoals Kieskeurig.nl, Trivago, Cheaptickets.nl, enz, problemen zijn met inbreuk op intellectueel eigendom wanneer geen toestemming wordt gevraagd voor publiceren van prijzen van derden, maar wanneer wel gewoon de producent van herkomst wordt aangegeven.

In principe vermeld ik op mijn site gewoon de prijs van het artikel in een bepaalde winkel en vergelijk deze met de prijs in een andere winkel.

En is in deze context het zogenaamde "webscraping" of "datascraping" toegestaan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Steven

#2:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 16:39
    —
Als je deze kreten begrijpt, heb je ongetwijfeld ooit van de discussie tussen Jaap.nl en Funda.nl/NVM gehoord.

Voordat we alles gaan voorkauwen bij deze hele algemene vraagstelling, wat denk je zelf?

#3:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 21:41
    —
dr.dunno schreef:
Voordat we alles gaan voorkauwen bij deze hele algemene vraagstelling, wat denk je zelf?

Dat we rechtenstudenten niet helpen met hun huiswerk begrijp ik, maar een leek komt juist voor juridische expertise op dit forum. Waarom zou hij of zij eerst zijn eigen mening moeten geven? Overigens voel ik mij onvoldoende gekwalificeerd om antwoord te geven de oorspronkelijk gestelde vraag.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 25 jun 2014 13:05
    —
Ik zie niet direct een probleem.

De Fundaproblematiek had te maken met het overnemen van objectbeschrijvingen en foto's, omdat daar auteursrecht op zit. Op de naam en prijs van een artikel zit geen auteursrecht, en in ieder geval niet het auteursrecht van de webshop. Overigens mocht Jaap binnen de grenzen van het citaatrecht beschrijvingen en foto's blijven overnemen (en die grenzen werden in kort geding voor het gemak gesteld op 155 lettertekens en 194x145 pixels, al is dat natuurlijk nogal arbitrair).

Met het overnemen van artikelbeschrijvingen moet je dus wel voorzichtig zijn. Maar bij een vergelijkingssite schrijf je die waarschijnlijk zelf (je scrapet in ieder geval niet van iedere website de volledige artikelbeschrijving).

Bij de Fundazaak werd ook een beroep gedaan op het databankenrecht (dat faalde). Databankenrecht lijkt me hier geen rol te spelen. Wellicht scrape jij een gegevensverzameling bij elkaar die beschermd wordt door het databankenrecht (weet ik niet zeker, databankenrecht is vrij onbegrijpelijk), maar de prijslijst van een webshop is in ieder geval geen beschermde databank.

#5:  Auteur: sjtuijp BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2014 10:39
    —
dr.dunno schreef:

Voordat we alles gaan voorkauwen bij deze hele algemene vraagstelling, wat denk je zelf?


Dank u voor de bijdrage dr.dunno… U klinkt uitstekend geschikt voor het verstrekken van juridisch advies aan niet-juridisch geschoolden…

Veel dank overigens aan de andere 2 respondenten met een iets meer constructieve reactie.

Het ging me met name om de vraag in hoeverre er aanspraak gemaakt kan worden op auteursrecht/merkenrecht wanneer je gegevens op je site plaatst die je op andere sites vindt (inclusief logo) en waarbij je gewoon keurig de bron vermeld met een link naar deze bron.

Krijg je dan overigens moeilijkheden met het gebruik van logo's?

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2014 21:54
    —
sjtuijp schreef:
Het ging me met name om de vraag in hoeverre er aanspraak gemaakt kan worden op auteursrecht/merkenrecht wanneer je gegevens op je site plaatst die je op andere sites vindt (inclusief logo) en waarbij je gewoon keurig de bron vermeld met een link naar deze bron.

Krijg je dan overigens moeilijkheden met het gebruik van logo's?

Logo's van wat?
Aan wat voor (mogelijke) inbreuk op wiens rechten denk je?

Preciezer zijn dan in mijn vorige reactie is onmogelijk als je het zo vaag houdt.

#7:  Auteur: bertvanloo BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017 17:09
    —
De Funda-zaak is bepaald niet representatief. En de verkleining hoeft geen excuus te zijn maar is wellicht ex art 25 lid 1 sub d een verminking van het origineel werk. Dat laatste argument heb ik gemist.

#8:  Auteur: bertvanloo BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017 17:11
    —
De Funda-zaak is bepaald niet representatief. En de verkleining hoeft geen excuus te zijn maar is wellicht ex art 25 lid 1 sub d een verminking van het origineel werk. Dat laatste argument heb ik gemist.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl