VN verdrag hetzelfde als VN Handvest?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: VN verdrag hetzelfde als VN Handvest? Auteur: laura1992 BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014 10:30
    —
Is het VN handvest hetzelfde als het VN verdrag? Zo nee, waar kan ik het VN verdrag vinden?

#2:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014 22:14
    —
Er zijn heel veel VN-verdragen: verdragen die de Verenigde Naties aangaan. Het VN-handvest lijkt mij daarvan een voorbeeld.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014 11:15
    —
Het VN-Handvest is het verdrag waarbij de VN zijn opgericht.

VN verdragen zijn andere, latere verdragen.

Wanneer een verdrag een "VN verdrag" is weet ik niet precies. Op het moment gok ik dat dit verdragen zijn waarvan de tekst is aangenomen door de Algemene Vergadering van de VN (alvorens te worden geratificeerd door de individuele Staten). Het VN Verdrag voor de Rechten van het Kind is bijv. op 20 november 1989 aangenomen door middel van resolutie 44/25 (link).

#4:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014 21:48
    —
De VN kan overigens ook zelf verdragen aangaan?

#5:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014 22:16
    —
svdongen schreef:
De VN kan overigens ook zelf verdragen aangaan?


Volgens mij niet, alleen (niet bindende) resoluties..

#6:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2014 14:52
    —
Jeroen,

De VN heeft internationale rechtspersoonlijkheid (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries, p. 174, p. 8 en 9). Dat houdt in dat zij drager is van rechten en plichten onder het internationaal recht, waardoor het voor die organisatie mogelijk is om onafhankelijk van haar leden te opereren en deel te nemen aan het internationale rechtsverkeer (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries Suffered in the Service of the United Nations, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 1949, p. 179, p. 9. ).

Rechtspersoonlijkheid van internationale organisaties maakt onder meer
verdragsluitende bevoegdheid mogelijk (Schermers & Blokker 2003, p. 114, par. 17480; zie tevens de preambule van het Weens verdragenverdrag 1986). In het algemeen is de verdragsluitende bevoegdheid, anders dan voor staten, beperkt tot de verdragen die “…noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun functies en de verwezenlijking van hun doelstellingen”.

(Het voorgaande is deels ontleend uit 'Status of forces': Strafrechtsmacht over militairen vanuit
internationaalrechtelijk & militair-operationeelrechtelijk perspectief
van J.E.D. Voetelink)

Het lijkt mij dus wel degelijk mogelijk, maar het hangt af van hun doelstellingen en hetgeen door de lidstaten is bepaald in de traités constitutifs. Voor zover ik weet is de enige IGO die voor lidstaten zelf bindende resoluties kan opstellen de Europese Unie.


Laatst aangepast door svdongen op za 07 jun 2014 9:49, in totaal 1 keer bewerkt

#7:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: do 05 jun 2014 20:45
    —
svdongen schreef:
Jeroen,

De VN heeft internationale rechtspersoonlijkheid (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries, p. 174, p. 8 en 9). Dat houdt in dat zij drager is van rechten en plichten onder het internationaal recht, waardoor het voor die organisatie mogelijk is om onafhankelijk van haar leden te opereren en deel te nemen aan het internationale rechtsverkeer (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries Suffered in the Service of the United Nations, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 1949, p. 179, p. 9. ).

Rechtspersoonlijkheid van internationale organisaties maakt onder meer
verdragsluitende bevoegdheid mogelijk (Schermers & Blokker 2003, p. 114, par. 17480; zie tevens de preambule van het Weens verdragenverdrag 1986). In het algemeen is de verdragsluitende bevoegdheid, anders dan voor staten, beperkt tot de verdragen die “…noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun functies en de verwezenlijking van hun doelstellingen”.

Het lijkt mij dus wel degelijk mogelijk, maar het hangt af van hun doelstellingen en hetgeen door de lidstaten is bepaald in de traités constitutifs. Voor zover ik weet is de enige IGO die voor lidstaten zelf bindende resoluties kan opstellen de Europese Unie.


Dit staat inderdaad zo in http://dare.uva.nl/document/452072, maar het gaat wel alleen om (internationale) rechten en plichten die nodig zijn om doelstellingen en functies van de organisatie te realiseren. Deze bevoegdheid lijkt me dus erg beperkt. Er kan een externe bevoegdheid worden toegekend, bijvoorbeeld een verdragssluitende bevoegdheid. De EU heeft deze bijvoorbeeld wel, ook erkend in het Verdrag van Lissabon. Ik weet niet of deze er ook is bij de VN?

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2014 17:09
    —
jeroen1989 schreef:
Dit staat inderdaad zo in http://dare.uva.nl/document/452072

Ha, mooi staaltje van plagiaat dus.

De VN kan inderdaad verdragen aangaan. Zo heeft de VN een zetelovereenkomst met Nederland waarin aan (in Nederland gevestigde onderdelen van) de VN en haar medewerkers bepaalde vrijstellingen zijn verleend. Maar dit zijn geen "VN verdragen" in de zin waarin die term wordt gebruikt. Of er een duidelijk formeel criterium bestaat dat bepaalt of een verdrag een "VN verdrag" is mij trouwens nog steeds niet duidelijk.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl