Moeten uitspraken van het EHRM altijd gevolgd worden?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Moeten uitspraken van het EHRM altijd gevolgd worden? Auteur: Viviiann_ BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014 20:05
    —
Hallo iedereen,

ik moet voor mijn scriptie wat weten, en ik weet het nu even niet helemaal zeker meer. Dus ik vraag het hier.

Moeten de uitspraken van het EHRM verplicht gevolgd worden door alle lidstaten? Dus als het bijvoorbeeld een zaak tegen Oostenrijk is, moet Nederland dat ook opvolgen?

Hoop op antwoord!

#2:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 15:58
    —
Mits van toepassing op het Nederlandse rechtsstelsel, ja! Denk aan Salduz, Panovits en Salah Sheekh!

#3:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 20:52
    —
jeroen1989 schreef:
Mits van toepassing op het Nederlandse rechtsstelsel, ja! Denk aan Salduz, Panovits en Salah Sheekh!


In principe is elke EHRM uitspraak van toepassing op het Nederlandse rechtstelsel... en ook elk ander rechtsstelsel binnen de EU. Een uitspraak tegen het Verenigd Koninkrijk (bv Murray) heeft ook gewoon werking in andere EU-lidstaten die (vanzelfsprekend) partij zijn bij het EHRM. Rechters in andere landen kunnen ernaar verwijzen en partijen in rechtszaken kunnen zich erop beroepen, immers het gaat om een uitleg van de bepalingen van het EVRM. Er zijn wel wat uitzonderingen (sommige staten hebben een voorbehoud gemaakt mbt het EVRM), maar in veruit de meerderheid van de gevallen gaan die niet op.

Of het netto effect heeft is een andere discussie, maar dat terzijde.

#4:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 22:17
    —
dr.dunno schreef:
jeroen1989 schreef:
Mits van toepassing op het Nederlandse rechtsstelsel, ja! Denk aan Salduz, Panovits en Salah Sheekh!



Of het netto effect heeft is een andere discussie, maar dat terzijde.


Daar doelde ik meer op, maar inderdaad: alle rechtspraak geldt ook voor NL



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl