Fabrieksgarantie persé uit laten voeren bij dealer?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Fabrieksgarantie persé uit laten voeren bij dealer? Auteur: Barman_Anton BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 10:48
    —
L.S.,

Moet een fabrieksgarantie-claim persé uitgevoerd worden door een dealer? Of mag dat bij ook bij een reparateur die niet door de dealer erkend wordt?

M.i. is in "Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen" de garantie een wettelijke verplichting en dus mag deze niet ingeperkt worden. In dit geval zou de inperking zijn dat ik slechts op bepaalde adressen terecht kan.

Graag hoor ik van jullie!

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 12:00
    —
De wettelijke garantie is een verplichting die op de verkoper rust.

Fabrieksgarantie is een contractuele garantie, waaraan door de verlener ervan (de fabrikant en diens vertegenwoordiger) voorwaarden mogen worden gesteld.

Dus om uw vraag te beantwoorden: ja, de fabrikant mag die voorwaarde stellen.

#3:  Auteur: Barman_Anton BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 12:52
    —
Ok. Ik heb gelezen wat je typte.

Waarom mag men wel deze voorwaarde stellen maar niet de voorwaarde dat ie ook bij de dealer in onderhoud moet zijn?

http://www.raivereniging.nl/dossiers/block-exemption/algemeen/ber.aspx

#4:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2014 21:25
    —
Barman_Anton schreef:
Ok. Ik heb gelezen wat je typte.

Waarom mag men wel deze voorwaarde stellen maar niet de voorwaarde dat ie ook bij de dealer in onderhoud moet zijn?

http://www.raivereniging.nl/dossiers/block-exemption/algemeen/ber.aspx

Omdat bij een garantiereparatie de fabrikant de werkzaamheden betaalt, dus in het kader van 'wie betaalt, bepaalt' mag de fabrikant bepalen hoe, wat en waar een garantiereparatie uitgevoerd wordt.
De fabrikant mag niet voorschrijven met wie de klant voor het door de klant betaalde onderhoud zaken doet.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl