Nederlandse hypotheek en woonachtig in Azie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Nederlandse hypotheek en woonachtig in Azie Auteur: jubair BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 3:23
    —
Hallo,

Ik heb een aantal problemen met mijn ex-vriendin over ons huis wat we toendertijd gezamenlijk hebben gekocht.
Zij kan de hypotheek niet meer opbrengen en aangezien ik er niet meer woon, weiger ik ook om te betalen.
Nu wil de bank dat ik een volmacht onderteken en dus ook voor de helft aansprakelijk ben.
Ik ben getrouwd en woonachtig in Azie nu.
Ik heb op andere forums gelezen dat de bank mij niets kan maken als ik niet betaal zolang ik niet in Europa ben.
Klopt dit?

M.v.g

#2: Re: Nederlandse hypotheek en woonachtig in Azie Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 17:51
    —
jubair schreef:
Hallo,

Ik heb een aantal problemen met mijn ex-vriendin over ons huis wat we toendertijd gezamenlijk hebben gekocht.
Zij kan de hypotheek niet meer opbrengen en aangezien ik er niet meer woon, weiger ik ook om te betalen.
Nu wil de bank dat ik een volmacht onderteken en dus ook voor de helft aansprakelijk ben.
Ik ben getrouwd en woonachtig in Azie nu.
Ik heb op andere forums gelezen dat de bank mij niets kan maken als ik niet betaal zolang ik niet in Europa ben.
Klopt dit?

M.v.g

Nee, geografie is geen belemmering voor het ontstaan van betaalverplichtingen. Om daadwerkelijk geld los te peuteren van iemand die woont buiten de EU, dat is weer een heel ander verhaal natuurlijk, al is het maar omdat in beginsel waarschijnlijk Nederlands recht van toepassing is op de hypotheekverstrekking en het executeren van eventuele vonnissen hieruit niet vanzelfsprekend zijn door aspecten als het wel of niet bestaan van verdragen daartoe, erkenning van buitenlandse vonnissen enz.

Het zal geen volmacht zijn die je bent gevraagd te ondertekenen, maar een hoofdelijke aansprakelijkheidsstelling. Dat men wil dat je deze tekent maakt al dat men zelf ook wel weet dat er nu geen verhaal is.

Als het huis nu niet ook voor de helft van jou is en de hypotheek, naar nu lijkt, niet op jouw naam staat, dan ben je juridisch (!= moreel/relationeel etc.) snel klaar. Staat het wel op je naam, dan heb je mogelijk wel een belang erbij dat de bank niet gaat executeren, immers is dan niet alleen de opbrengst lager, maar ook zal de openstaande schuld ermee worden verrekend en wat overblijft is dan restschuld voor de hypotheekhouder(s).

Hoe is dat destijds afgewikkeld? Heeft zij jou uitgekocht?

#3:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 10:48
    —
Quote:
Het zal geen volmacht zijn


Een bank wil bij betalingsproblemen nog wel eens verzoeken om een volmacht te tekenen waarbij de bank bevoegd wordt om alle handelingen te verrichten om het huis onderhands te verkopen. Mogelijk dat het een dergelijke volmacht betrof.

#4: Re: Nederlandse hypotheek en woonachtig in Azie Auteur: jubair BerichtGeplaatst: za 05 apr 2014 10:49
    —
dr.dunno schreef:
jubair schreef:
Hallo,

Ik heb een aantal problemen met mijn ex-vriendin over ons huis wat we toendertijd gezamenlijk hebben gekocht.
Zij kan de hypotheek niet meer opbrengen en aangezien ik er niet meer woon, weiger ik ook om te betalen.
Nu wil de bank dat ik een volmacht onderteken en dus ook voor de helft aansprakelijk ben.
Ik ben getrouwd en woonachtig in Azie nu.
Ik heb op andere forums gelezen dat de bank mij niets kan maken als ik niet betaal zolang ik niet in Europa ben.
Klopt dit?

M.v.g



Hoe is dat destijds afgewikkeld? Heeft zij jou uitgekocht?


Nee, het huis staat op onze beide namen.
Ik werk in een Aziatisch land en de lonen ziijn hier dan ook tegen Aziatische normen.
Ik heb hier mijn levensonderhoud en huis te betalen en ik kan simpelweg het huis in Nederland niet betalen met het loon wat ik hier verdien.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl