Balkonverbod gemeente Amsterdam
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Balkonverbod gemeente Amsterdam Auteur: G de Vader BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2014 16:01
    —
De gemeente Amsterdam heeft vandaag een speciale verordening afgekondigd die het Amsterdammers verbiedt gebruik van hun balkon of dak te maken tijdens het bezoek van enkele staatshoofden. Ook mogen er geen ramen openstaan.

Is iemand bekend in hoeverre de gemeente een wettelijke bevoegdheid heeft het gebruik van een balkon/dak te verbieden? De APV heeft voor zover mij bekend betrekking op openbaar gebied en dit betreft privéterrein.

#2: Re: Balkonverbod gemeente Amsterdam Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2014 23:19
    —
G de Vader schreef:
De gemeente Amsterdam heeft vandaag een speciale verordening afgekondigd die het Amsterdammers verbiedt gebruik van hun balkon of dak te maken tijdens het bezoek van enkele staatshoofden. Ook mogen er geen ramen openstaan.

Is iemand bekend in hoeverre de gemeente een wettelijke bevoegdheid heeft het gebruik van een balkon/dak te verbieden? De APV heeft voor zover mij bekend betrekking op openbaar gebied en dit betreft privéterrein.


De top is inmiddels voorbij, maar naar de legitimiteit van dit soort noodverordeningen ben ik ook wel benieuwd.

#3:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2014 11:00
    —
Het zal om een noodverordening ex 176 lid 1 Gemeentewet gaan. Wanneer er sprake is van (ernstige vrees voor het ontstaan van) oproerige bewegingen, van andere wanordelijkheden of van rampen, kan de burgemeester algemeen verbindende voorschriften geven ten behoeve van de openbare orde die vrij ver kunnen gaan. In het artikel staat vermeld dat van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften kan worden afgeweken.

Een dergelijke noodverordening kan dan ook verplichtingen opleggen op privé-terrein.

Er moet wel sprake zijn van ernstige vrees voor wanordelijkheden. Met staatshoofden in de stad die niet overal in de wereld even geliefd zijn, lijkt mij dat gesteld kan worden dat er een redelijke vrees voor een aanslag op een van hen is.
Een verbod op open ramen en gebruik van balkons kan aangemerkt worden als een maatregel die nodig is om dat gevaar tegen te gaan. De moord op Kennedy is voldoende bewijs dat vrees voor scherpschutters niet ongegrond is.

Maar er moet wel gekeken worden naar de proportionaliteit. Een verbod op open ramen/gebruik van balkons langs de route van de staatshoofden (of de hele binnenstad, als de routes om veiligheidsredenen geheim worden gehouden) lijkt mij in orde, maar of dat voor de hele stad moet gelden?

#4:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: za 05 apr 2014 22:11
    —
Mag je ondertussen alweer staand drinken daar?

#5:  Auteur: geldvoorkadobon BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 13:10
    —
Thomas-87 schreef:
Mag je ondertussen alweer staand drinken daar?


ondertussen mag het weer



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl