Artikel 45 jo. 293 Sr. vraagstuk
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Artikel 45 jo. 293 Sr. vraagstuk Auteur: stiffon BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2013 20:59
    —
Hallo!

Op dit moment ben ik tweedejaars HBO rechtenstudent. Echter heb ik iets gevonden wat ik niet direct kan plaatsen.

We krijgen deze periode materieel strafrecht. Hierbij is artikel 45 Sr. uitvoerig behandeld. Dit betreft een poging tot een misdrijf. Zelf kwam ik uit bij artikel 293 Sr. dit betreft hulp bij zelfdoding. Nu is zelfdoding op zichzelf niet strafbaar gesteld, dit lijkt me vrij logisch, want wie dit 'misdrijf'zou begaan is niet meer strafbaar. Dit resulteert in het feit dat poging to zelfdoding ook niet strafbaar is gesteld. om te voldoen aan poging op grond van artikel 45 Sr. moet er wel sprake zijn van een misdrijf.

Maar dit zou betekenen dat poging tot hulp bij strafdoding wel strafbaar is. Dus wanneer je iemand helpt bij een zelfdoding maar deze mislukt is de persoon in kwestie niet strafbaar, maar jij wel. De maximale straf die hier dan voor gegeven kan worden is 2/3 van de maximale straf bij hulp bij strafdoding, dus 8 jaar.

Dit hele vraagstuk lijkt mij, en mijn medestudenten, nogal vaag en onwaarschijnlijk. Zijn er mensen die hier misschien meer vanaf weten?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2013 23:47
    —
De reden voor het niet strafbaar zijn van zelfdoding is dus niet dat een dode dader toch niet gestraft kan worden. De reden is dat dit zo'n persoonlijke keuze is dat we het strafrecht daar buiten willen houden.

Hulp bij zelfdoding is een ander verhaal. Iemand helpen die in een wanhopige bui tot de gedachte komt zich van kant te maken is evident laakbaar.



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl