softwareonderhoudscontract opgezegd - toch blijven gebruiken
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: softwareonderhoudscontract opgezegd - toch blijven gebruiken Auteur: wprechtenforum BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2013 18:47
    —
Voor een klant had ik (zzp-er met eigen bedrijf VOF) in 2005 een programma [xyz] geschreven in MS ACCESS.


Daar zat een door beide partijen ondertekend onderhoudscontract bij.

Onderdeel van het contract was punt 5: aanvang, duur en beëindiging van het contract""

Hierin stond:

5.1 - de onderhoudsovereenkomst wordt aangegaan totenmet 31-12-2005 en wordt telkens stilzwijgend verlengd voor een periode van 1 jaar tenzij een der partijen de onderhoudsovereenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van een maand tegen het einde van de lopende periode bij brief of e-mail heeft opgezegd. Bij kennisgeving door de gebruiker van de beëindiging van het gebruik van [xyz] wordt de ondehoudsovereenkomst per eerstvolgende vervaldatum beëindigd, zulks met inachtneming van de opzegtermijn.
5.2 -onderhoud wordt telkens 1 maand voorafgaand aan de betreffende periode gefaktureerd en door gebruiker voldaan. [mijn bedrijfsnaam] is gerechtigd het onderhoud van de programma's op te schorten zolang geen volledige betaling ten aanzien van het onderhoud is ontvangen.
5.3 -Opzegging van de onderhoudsovereenkomst met betrekking tot [xyz] is slechts mogelijk - met inachtneming van de opzegtermijn - indien gelijktijdig het gebruik van [xyz] wordt beëindigd.
5.4 - de vergoeding bedraagt ....

Dat gaat jaren zonder problemen.

Eind december 2011 schrijft de afdeling inkoop:
Namens [klant] wens ik middels deze mail het onderhoudscontract met firma [ik dus] m.b.t. het softwareprogramma [xyz] op te zeggen.
Het software programma kan niet meer gebruikt worden omdat MS ACCESS inmiddels is uitgefaseerd.
Ik wil u verzoeken mij per omgaande een bevestiging toe te zenden en daarbij aan te geven per welke datum het contract kan beëindigen

Ik antwoord:
Bij deze bevestig ik de goede ontvangst van de opzegging van het [xyz] onderhoudscontract.
Art. 5.1 van het onderhoudscontract regelt de mogelijke wijzen van opzeggen en de opzegtermijn.
Uw opzegging per e-mail us dus correct en geldig.
Het onderhoudscontract eindigt derhalve op 31 december 2012.


Echter deze maand hoorde ik van een medewerker dat het programma [xyz] nog steeds gebruikt wordt. Als bewijs heb ik een schermprint toegestuurd gekregen.
Bij de gebruikers afdeling heb gevraagd of het programma nog goed liep (dat was zo) en wat de laatste versie was (alleen op te vragen door het programma te starten).
Dat versienummer kwam overeen met de laatste versie die ik aan ze geleverd had.

Lijkt mij als juridisch leek simpel:
- dit klopt niet.
- door het verstrekken van foute informatie is het contract beëindigd
- hierdoor ben ik de onderhoudsvergoeding van het afgelopen jaar misgelopen

Maar hoe moet ik dit correct aanpakken?



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl