Vergelijkbare handelsnaam/handelsactiviteit
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Vergelijkbare handelsnaam/handelsactiviteit Auteur: Ardie BerichtGeplaatst: wo 28 aug 2013 11:38
    —
Goedemorgen,

Voor een nieuw op te zetten bedrijf doe ik op dit moment onderzoek naar een mogelijke handelsnaam.

Op dit moment zijn de handelsnaam, gekoppeld aan de handelsactiviteiten nog niet aanwezig in Nederland. Echter bestaat er in de VS wel een bedrijf dat een identieke naam voert gekoppeld aan identieke activiteiten.

Nu is de afzetmarkt voor beiden bedrijven totaal verschillend, aangezien het Amerikaanse bedrijf alleen in de VS opereert en het Nederlandse bedrijf alleen in Nederland. Daarbij is ook de verwachting dat dit in de toekomst zo blijft. Overigens is er geen sprake va registratie van het merk door de Amerikaanse partij, slechts een domeinnaam dat dezelfde is als die hier gekozen zou worden, met enkel het verschil in extensie (.com vs .nl).

Mijn vermoeden is dat dit niet uitgelegd kan worden als verwarrend voor de consument, aangezien overduidelijk is wat het werkgebied van beide ondernemingen is. Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: ArieKanarie BerichtGeplaatst: do 29 aug 2013 9:37
    —
Naar mijn weten mag je de handelsnaam gebruiken als deze niet bekend is bij het relevante publiek. Als de Amerikaanse partij zich vervolgens op de Nederlandse markt wil vestigen dan kan jij je er tegen verzetten. Voorbeelden zijn de zaken Atos / Atos Origin en HTC.

#3:  Auteur: Ardie BerichtGeplaatst: do 29 aug 2013 9:42
    —
Morgen Arie, bedankt voor je reactie. Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Laten we hopen dat ze dat dan willen, dat kan nog es wat opleveren Wink

Fijne dag!



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl