eenmanszaak erven als je al een eenmanszaak hebt
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#1: eenmanszaak erven als je al een eenmanszaak hebt Auteur: SarahCimmermans BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013 22:03
    —
Beste lezers,

Ik heb zelf een eenmanszaak en mijn vader heeft ook een eenmanszaak. Als mijn vader plotseling overlijdt, zit ik waarschijnlijk tegelijkertijd met twee eenmanszaken (immers, gedurende de tijd die ik nodig heb om de eenmanszaak van mijn vader op te heffen, ben ik dan wel erfgenaam en dus ook "eigenaar"). Geeft deze situatie problemen voor het voortbestaan van mijn eigen eenmanszaak? En kan ik beter advies inwinnen bij mijn accountant of is het verstandiger om met deze vraag naar een notaris te stappen?

Wat onze situatie voor een antwoord misschien wel compliceert, is dat zowel mijn vader als ik de eigen eenmanszaak als eenmanszaak blijft voortzetten (dus we willen bijvoorbeeld geen B.V.).

Bij voorbaat dank.

#2: Re: eenmanszaak erven als je al een eenmanszaak hebt Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013 22:39
    —
SarahCimmermans schreef:
Geeft deze situatie problemen voor het voortbestaan van mijn eigen eenmanszaak?

Een eenmanszaak bestaat eigenlijk niet als juridische entiteit los van jouw persoon, en in die zin kan het voortbestaan ook niet in gevaar komen zolang jij zelf niet persoonlijk failliet gaat.

Aangenomen dat de eenmanszaak van je vader financieel gezond is en blijft, zal jouw eenmanszaak niet in gevaar komen.

Mocht je na het overlijden van je vader twijfels hebben over de financiële toestand van de eenmanszaak, dan kun je ervoor kiezen de erfenis beneficiair te aanvaarden.



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl