Verklaring van de rechten van de mens en de burger
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Verklaring van de rechten van de mens en de burger Auteur: S515 BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 20:14
    —
Hallo,

Zijn de verklaring van de rechten van de mens en de burger ten alle tijden in Nederland geldig? Of zijn er jurisdicties waarin deze niet gelden of geen kracht hebben?

Gr. S515

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 21:13
    —
Doe wat nuttigs met je leven en blijf weg van die geestesverstorende complotleutersites. Je bent er blijkbaar gevoelig voor en dat kan je alleen maar slecht bekomen.

#3:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 21:23
    —
Ik snapte al niets van de vraag?

#4:  Auteur: S515 BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 21:27
    —
Waar slaat dit op? Ik stel gewoon een vraag..

#5:  Auteur: S515 BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 21:44
    —
Dit is nou al de derde keer, bona fides, dat je me dingen in de schoenen schuift waar ik het niet eens over heb. Ik heb het niet over complottheorieën en ik snap niet hoe je daar bij komt. Ik ben iedere keer netjes en heb een oprechte vraag over rechten. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je me zo belachelijk maakt.

En in plaats van mij belachelijk te maken omtrent zaken waar ik het niet eens over heb, en iedereen kan mijn post geschiedenis bekijken, stel ik voor dat je hiermee ophoud. Dit is een rechtsforum en ik stel een vraag over rechten. Als jij wil fantaseren over het feit dat ik een complottheorie aanhanger ben ga je gang, maar val mij er niet mee lastig.

Ik ben hier om kennis van zaken te vergaren. Ja ik ben leek, ja ik weet bijna niks over rechten. Daarom stel ik mijn vragen. Als je me wil helpen vind ik dat vriendelijk van je. Als je me belachelijk wil maken stel ik voor dat je een tienerforum opzoekt en daar creatief gaat zijn.

#6:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 21:55
    —
Doel je op de Déclaration des Droits de l'Homme et du Citoyen (de universele verklaring) of het Verdrag (EVRM)?

#7:  Auteur: S515 BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 21:59
    —
Ja, ik doelde inderdaad op de Déclaration des Droits de l’Homme et du Citoyen.

#8:  Auteur: ArieKanarie BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 23:27
    —
Het EVRM is door Nederland geratificeerd. Volgens de grondwet gaan verdragen boven wetten (art. 94 GW). Verder kent Nederland een monistisch rechtsstelsel waardoor verdragen rechtstreeks van toepassing zijn. Zodra alle rechtsmiddelen in Nederland zijn uitgeput kan men de stap maken naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 0:44
    —
S515 schreef:
Dit is nou al de derde keer, bona fides, dat je me dingen in de schoenen schuift waar ik het niet eens over heb. Ik heb het niet over complottheorieën en ik snap niet hoe je daar bij komt. Ik ben iedere keer netjes en heb een oprechte vraag over rechten. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je me zo belachelijk maakt.

Het is in jouw bestwil. Het patroon is herkenbaar, want je bent de zoveelste hier. (Of je bent weer één van de vele aliassen van @Paul.)

Quote:
En in plaats van mij belachelijk te maken omtrent zaken waar ik het niet eens over heb, en iedereen kan mijn post geschiedenis bekijken, stel ik voor dat je hiermee ophoud. Dit is een rechtsforum en ik stel een vraag over rechten. Als jij wil fantaseren over het feit dat ik een complottheorie aanhanger ben ga je gang, maar val mij er niet mee lastig.

Vertel ons eens hoe je op deze vragen bent gekomen.

Quote:
Ik ben hier om kennis van zaken te vergaren.

Van welke zaken?

#10:  Auteur: S515 BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 7:33
    —
@ArieKanarie:
Bedankt.

@Bona Fides:
Dankjewel. Het is wel grappig om te lezen dat de vragen uit de linkjes die je geeft een beetje dezelfde kant op gaan als die van mij echter mijn intentie is wel anders en ik ben geen complottheorie aanhanger, ik ben ook geen soeverein(?) persoon. Bij mij begonnen de vragen over rechtspraak na de inhuldiging van onze Koning omdat ik leerde dat hij de hoogste macht is in ons land. Dus, wees gerust. Aangezien we allemaal best wel veel belasting moeten betalen begonnen mijn vragen eerst daar en later vroeg ik me af of er ook wetten zijn die onze Kroon overstijgen. That's it. Dat zijn de twee draadjes die ik ben gestart. Ik vind het wel jammer dat u andere punten uit andere vragen negeert maar ik zie aan uw profiel dat u behoorlijk wat mensen enthousiast krijgt en ik zou het prettig vinden om met u in gesprek te blijven, mocht u daar interesse inhebben.

En in het geval dat de lariekoek terug komt in draadjes van andere mensen, kunt u deze simpelweg niet weerleggen met wetsvoorbeelden? In dat geval zijn de ellelange gesprekken die u me met de linkjes laat zien niet nodig.

#11:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 9:48
    —
ArieKanarie schreef:
Het EVRM is door Nederland geratificeerd. Volgens de grondwet gaan verdragen boven wetten (art. 94 GW). Verder kent Nederland een monistisch rechtsstelsel waardoor verdragen rechtstreeks van toepassing zijn. Zodra alle rechtsmiddelen in Nederland zijn uitgeput kan men de stap maken naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.


Het EHRM heeft geen jurisdictie m.b.t. de Universele Verklaring dacht ik!

#12:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 17:20
    —
@jeroen: klopt - alleen komt de strekking van artikelen soms wel overeen.

#13:  Auteur: S515 BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 18:32
    —
Staan er ook uitspraken van rechters online die zaken behandelen waar er eventueel conflict is tussen de hoger gelegen verdragen en de Nederlandse wet?

Aangezien ik een leek ben mis ik de kennis om mijn vraag beter te formuleren dan dit.

#14:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 19:22
    —
S515 schreef:
Ja, ik doelde inderdaad op de Déclaration des Droits de l’Homme et du Citoyen.

Dat is een symbolische verklaring uit de Franse Revolutie.

#15:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 19:25
    —
S515 schreef:
Staan er ook uitspraken van rechters online die zaken behandelen waar er eventueel conflict is tussen de hoger gelegen verdragen en de Nederlandse wet?

Te veel om op te noemen. Een bekend recent maar heel complex voorbeeld is het gedoe rond de SGP. Op www.rechtspraak.nl zoeken naar EVRM kan helpen.

#16:  Auteur: S515 BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 19:55
    —
Dankjewel.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl