Geef meer BOA's geweldsmiddelen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Criminologie

#1: Geef meer BOA's geweldsmiddelen Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 9:23
    —



Geef meer BOA’s geweldsmiddelen

Geef BOA’s, buschauffeurs en leraren plus conciërges op middelbare scholen geweldsmiddelen plus een portofoon. Dat moet alleen gelden in werksituaties met een sterk verhoogd geweldsrisico. Want er zijn ook regio’s waar dat niet het geval is.

Met geweldsmiddelen bedoel ik een uitschuifbare wapenstok, handboeien en pepperspray. Daarbij moet een uitzondering worden gemaakt voor werknemers die daarvoor te weinig spierkracht hebben, want hun wapens kunnen worden afgepakt en tegen henzelf worden gebruikt. Maak ook een uitzondering voor werknemers, die geen geweldsmiddelen willen dragen.





Nederland heeft zo’n 25 duizend BOA’s. Ze werken bij gemeenten, provincies, waterschappen, inspectiediensten, NS, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Daar werken ze onder andere als toezichthouders, leerplichtambtenaren, parkeercontroleurs, jachtopzieners, boswachters, milieuambtenaren, conducteurs, viscontroleurs, brugwachters en marktmeesters. Bepaalde BOA’s, zoals bijvoorbeeld boswachters en bepaalde treinconducteurs, hebben al geweldsmiddelen.





Welke mogelijkheden biedt mijn voorstel? Als bijvoorbeeld alle buschauffeurs in een bepaalde stad geweldsmiddelen dragen, kunnen een paar buschauffeurs die bij elkaar in dezelfde wijk rijden, bij een noodoproep elkaar te hulp schieten. Ze kunnen dan direct met hun bus naar elkaar toe rijden.

Als alle treinconducteurs geweldsmiddelen hebben, kunnen er op een middelgroot treinstation snel meerdere conducteurs ter plaatse komen met geweldsmiddelen, om zo nodig iemand te beschermen tegen geweld, en om agressieve omstanders op een afstand te houden, als de politie iemand arresteert .

Als alle leraren op een middelbare school geweldsmiddelen hebben, kunnen ze elkaar te hulp schieten, als een leerling of collega ernstig wordt mishandeld. Tegenwoordig zijn er soms ook ouders die geweld gebruiken tegen leraren, of daarmee dreigen.

In al deze gevallen moet natuurlijk ook de politie ter plaatse komen, maar dat duurt soms veel te lang, of er zijn onvoldoende agenten beschikbaar.





De bovengenoemde geweldsmiddelen moeten natuurlijk worden verstrekt in het kader van een strikte geweldsinstructie. En er moet een regelmatige training bij worden gegeven in veilige toepassing en deëscalatie. En deze geweldsmiddelen moeten alleen toegestaan worden, om dreigend ernstig geweld te voorkomen tegen zichzelf of anderen.





Ik realiseer me heel goed dat er aan mijn voorstel allerlei risico’s en andere nadelen kleven. Maar er is tegenwoordig zoveel geweld in de werkomgeving van bepaalde BOA’s en op bepaalde middelbare scholen, dat ik deze maatregelen toch nodig vind in het belang van potentiële geweldsslachtoffers.

Probeer mijn voorstellen eerst uit in kleinschalige proefprojecten, met een zorgvuldige wetenschappelijke opzet.





Rechtenforum.nl -> Criminologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl