Rechtmatigheid van motorrijtuigenbelasting naar vermogen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Rechtmatigheid van motorrijtuigenbelasting naar vermogen Auteur: Gemaaltje BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 23:14
    —
Beste forumleden,

Ik heb een vraag betreffende een casus die mij pas geleden is aangereikt:

Stel dat in Nederland de Motorrijtuigenbelasting wordt gewijzigd. Bij het berekenen van de hoogte zal er rekening gehouden worden met het motorvermogen van de auto. Hierbij zal er onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds kleine auto`s en normale en grote auto`s anderzijds.

Voor de kleine auto`s met met een motorvermogen onder een bepaald vermogen zal minder belasting betaald hoeven worden.

Een Nederlandse burger heeft een auto die echter nét boven de gestelde grens voor het lage tarief uitkomt. En hij is het hiermee oneens.

Na de heffingsaanslag te hebben ontvangen gaat hij in beroep bij de Belastingdienst, deze verklaart zijn beroep echter ongegrond.

Tegen deze beslissing gaat hij in beroep bij de rechtbank.

Hij ondersteunt zijn beroep door aan te voeren dat deze manier van belastingheffing in strijd is met Europees recht.
Dit wordt door hem onderbouwd met het (naar mijn mening rare feit) dat er binnenkort in Nederland auto`s gebouwd gaan worden met een motorvermogen dat zich onder de gestelde grens voor het lagere tarief bevind. Deze auto`s zijn van een buitenlands merk.

De belastingdienst voert in haar verweer aan dat dit een stimuleringsmaatregel betreft voor het kopen van auto`s met een lager motorvermogen, dit zou namelijk beter zijn voor het milieu.

Nu zou ik (als raadsman der eiser) aanvoeren dat deze belastingmaatregel in strijd is met art. 110 VWEU,

En ik zou dit als volgt onderbouwen:
"Het via de motorrijtuigenbelasting onderscheid maken tussen auto's met een hoger dan wel lager motorvermogen is op zichzelf niet in strijd met het Europese recht. Echter in deze zaak is het naar mijn mening een verkapte steunmaatregel afkomstig van de Nederlandse staat.
Dit vanwege het feit dat door de aangepaste wetgeving de auto`s die zullen worden geproduceerd in Nederland door het lagere heffingstarief voor de consument aantrekkelijker zullen worden dan auto`s waarop dit tarief niet geld, in aanmerking genomen dat het juist erg gunstig uitkomt voor de in Nederland te fabriceren auto`s is een vorm van belastingheffing die onrechtmatig een onderscheid maakt tussen de auto`s van die op Nederlandse bodem zijn vervaardigd en die in het buitenland.

Dit alles is mogelijk gemaakt het mom van het belasten naar motorvermogen.

Krachtens art. 110 VWEU is dit strijdig met het Werkingsverdrag, er wordt namelijk door middel van het heffen van een nationale belasting een onderscheid gemaakt tussen de in Nederland gefabriceerde auto`s en die in het buitenland gefabriceerde voertuigen.
Het verdragsartikel verbiedt dit."


Verder zou ik het willen onderbouwen door aan te voeren dat dit een steunmaatregel is ten gunste van de nationale industrie, maar ik weet niet precies hoe ik dit wettelijk kan ondersteunen.

Suggesties en feedback op mijn betoog zijn daarom zeer welkom!

#2:  Auteur: Gemaaltje BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 23:18
    —
Het betreft een concept dat nog niet geheel is uitgewerkt.

#3:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 14:01
    —
Quote:
En ik zou dit als volgt onderbouwen:
"Het via de motorrijtuigenbelasting onderscheid maken tussen auto's met een hoger dan wel lager motorvermogen is op zichzelf niet in strijd met het Europese recht. Echter in deze zaak is het naar mijn mening een verkapte steunmaatregel afkomstig van de Nederlandse staat.
Dit vanwege het feit dat door de aangepaste wetgeving de auto`s die zullen worden geproduceerd in Nederland door het lagere heffingstarief voor de consument aantrekkelijker zullen worden dan auto`s waarop dit tarief niet geld, in aanmerking genomen dat het juist erg gunstig uitkomt voor de in Nederland te fabriceren auto`s


Dit zou ik zo laten.

Quote:
is een vorm van belastingheffing die onrechtmatig een onderscheid maakt tussen de auto`s van die op Nederlandse bodem zijn vervaardigd en die in het buitenland.


Er wordt niet direct gediscrimineerd maar het zou kunnen dat er indirect wordt gediscrimineerd vanwege het gegeven dat er in nederland meer auto's met een laag vermogen worden geproduceert

Quote:
Dit alles is mogelijk gemaakt het mom van het belasten naar motorvermogen.

Krachtens art. 110 VWEU is dit strijdig met het Werkingsverdrag, er wordt namelijk door middel van het heffen van een nationale belasting een onderscheid gemaakt tussen de in Nederland gefabriceerde auto`s en die in het buitenland gefabriceerde voertuigen.
Het verdragsartikel verbiedt dit."


Er wordt geen direct onderscheid gemaakt. Dan blijft indirect onderscheid over bij indirect onderscheid kan het gerechtvaardigd worden. Dat doe je door 3 vragen te stellen

Is er een rechtvaardiging? (Ja bescherming van het milieu)
Is het in proportie? (Nee want er wordt al belasting geheven over de benzine/ of ja want de belasting over benzine moedigt de aankoop van zuinige autos niet specifiek aan)

#4:  Auteur: Gemaaltje BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 23:40
    —
Ok, hartelijk dank voor je reactie. Ondertussen is de vraag al beantwoord in college. Je had voor een groot gedeelte gelijk met jouw antwoord.

#5:  Auteur: Thomas-87 BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 16:43
    —
geen probleem! Voor een groot deel? Ik ben benieuwd wel stuk ik gemist/verkeerd had!



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl