Opzegtermijn & algemene voorwaarden internetverbinding
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#16:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 8:17
    —
Eva schreef:
@bonafides: Dat vind ik inderdaad ook en de Consumentenbond trouwens ook. Het is ookal meerdere keren in Radar geweest. Ik heb ook al enkele brieven naar Canal+ gestuurd maar die blijven stug volhouden dat zij niet aansprakelijk zijn voor het veranderen van de programma's. Wat natuurlijk onzin is. Maar ik heb er het geld niet voor over om naar de rechter te gaan. Ze hebben de abonnementsprijs trouwens wel verlaagd, met 5 euro, yippie!! Laughing Wink

Sorry, dit viel even buiten het topic.
`
Waarom niet naar de rechter stappen ? Kost een paar tientjes, maar het levert je zeker weer een leuke ervaring op Smile

#17:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 9:52
    —
Als het erop aankomt te bewijzen of Michèle wel of niet de Algemene Voorwaarden ter hand gesteld heeft gekregen zou het in ieder geval wel ernstig onhandig zijn als er op het contract een melding van wordt gemaakt. En zoals dat bij de meeste contracten het geval is, vrees ik dat die melding hier ook op staat, waarmee het praktisch onmogelijk wordt te stellen en aannemelijk te maken dat de AV niet ter hand zijn gesteld.

#18:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 10:24
    —
Quote:
.........waarmee het praktisch onmogelijk wordt te stellen en aannemelijk te maken dat de AV niet ter hand zijn gesteld.

Maar als de internetprovider zich op bepalingen in de algemene voorwaarden wenst te beroepen, dan is het de provider die aannemelijk moet maken dat de algemene voorwaarden wel ter hand zijn gesteld.
Een regel in de overeenkomst als "hierbij verklaart ondertekende tevens een exemplaar van de algemene voorwaarden te hebben ontvangen", is hierbij natuurlijk wel een aanwijzing, maar is niet zaligmakend.

Wat is de zin van ontkennen dat je de algemene voorwaarden hebt ontvangen in deze? Er is naar mijn weten geen rechtsregel waar je dan op terugvalt waarin staat dat een overeenkomst op elk moment per direct opgezegd kan worden.

#19:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 20:54
    —
Suijkerbuijk schreef:
Wat is de zin van ontkennen dat je de algemene voorwaarden hebt ontvangen in deze? Er is naar mijn weten geen rechtsregel waar je dan op terugvalt waarin staat dat een overeenkomst op elk moment per direct opgezegd kan worden.

Zonder de algemene voorwaarden wordt het jaarcontract niet automatisch telkens met een jaar verlengd. Als de levering desondanks wordt voortgezet ontstaat er volgens mij een overeenkomst voor onbepaalde tijd die met inachtneming van een redelijke opzegtermijn is op te zeggen.

#20:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 20:59
    —
Suijkerbuijk schreef:
Een regel in de overeenkomst als "hierbij verklaart ondertekende tevens een exemplaar van de algemene voorwaarden te hebben ontvangen", is hierbij natuurlijk wel een aanwijzing, maar is niet zaligmakend.

Dat lijkt me ook. Als het winkelpersoneel er geen gewoonte van heeft gemaakt om bij het afsluiten van dergelijke contracten de algemene voorwaarden ter hand te stellen staat de winkel behoorlijk zwak.

Het speelt nu misschien wel in Michèle's nadeel dat ze rechten studeert Wink.

#21:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 23:34
    —
Ik heb het even nagezocht, in het contract staat inderdaad een zinnetje waarin je verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden.
Wat natuurlijk een standaardzinnetje is en helemaal niet betekent dat de winkelier ze heeft overhandigd, laat staan dat de consument ze leest.

Bona fides schreef:
Zonder de algemene voorwaarden wordt het jaarcontract niet automatisch telkens met een jaar verlengd. Als de levering desondanks wordt voortgezet ontstaat er volgens mij een overeenkomst voor onbepaalde tijd die met inachtneming van een redelijke opzegtermijn is op te zeggen.

Oftewel, als ik het hard gemaakt zou krijgen bij de rechter dat ik ze niet heb gekregen, en de rechter beslist dat de AV niet van toepassing zijn, moet er besloten worden tot een nieuwe redelijke opzegtermijn.
Zou dat geen geval worden van 'operatie geslaagd, patiënt overleden'? Ik krijg mijn gelijk maar de redelijke termijn wordt vervolgens nog steeds op een jaar bepaald? (Dat staat immers in de wet.)

#22:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 23:35
    —
bona fides schreef:

Question Question Question Question

#23:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 02 aug 2005 6:34
    —
Michèle schreef:
Ik heb het even nagezocht, in het contract staat inderdaad een zinnetje waarin je verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden.
Wat natuurlijk een standaardzinnetje is en helemaal niet betekent dat de winkelier ze heeft overhandigd, laat staan dat de consument ze leest.

Bona fides schreef:

Oftewel, als ik het hard gemaakt zou krijgen bij de rechter dat ik ze niet heb gekregen, en de rechter beslist dat de AV niet van toepassing zijn, moet er besloten worden tot een nieuwe redelijke opzegtermijn.
Zou dat geen geval worden van 'operatie geslaagd, patiënt overleden'? Ik krijg mijn gelijk maar de redelijke termijn wordt vervolgens nog steeds op een jaar bepaald? (Dat staat immers in de wet.)

Het hele punt was toch dat je C+ had voor het voetbal ? In mijn beleving had C+ de klanten die C+ alleen daarvoor hadden/hebben in de gelegenheid moeten stellen het contract te beëindigen.

#24:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: di 02 aug 2005 16:07
    —
@StevenK: Nee dat van Canal+ dat was mijn probleem, dat ik even heel slinks in deze discussie had gemengd, Laughing neehoor, ik reageerde op michele's probleem dat er bij canal+ ook telkens met 1 jaar verlengd wordt en zij heeft dat probleem bij haar internetabonnement.

En om op mijn probleem terug te komen, ik denk inderdaad dat ik en vele anderen een heel sterk punt hebben en ook bijna zeker gelijk zullen krijgen van de rechter. Maarja zoals al gezegd, ik heb er alle moeite en geld niet voor over. Maar misschien wel iemand anders, en dan kan ik daar weer de vruchten van plukken... Cool

@Michele: Ik denk dat bona fides bedoelt dat je als rechten-student zelf misschien ook even aan de algemene voorwaarden had kunnen denken, voordat je het contract sloot. Maarja, het overkomt de beste moet je maar denken.

#25:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 02 aug 2005 19:55
    —
Michèle schreef:

Dus nu schriftelijk je abonnement opzeggen per 1 september en daarbij vermelden dat de AV niet van toepassing zijn. Tegelijkertijd bij je bank de machtiging intrekken. Dan maar afwachten of het tot een rechtzaak komt.

Quote:

Nee, de wet zegt dat een jaar niet onredelijk bezwarend is. Bij een redelijke termijn denk ik aan een termijn die lang genoeg is om praktisch uitvoerbaar te zijn. Een maand lijkt me ruim voldoende.

#26: algemene voorwaaarden Auteur: Werner BerichtGeplaatst: di 02 aug 2005 19:58
    —
Als een contractspartij zich beroept op algemene leveringsvoorwaarden dan moet hij die op eerste verzoek ter hand stellen. Ik zou de provideer sommeren om binnen 48 uur de algemene voorwaarden toe te zenden, bij gebreke waarvan je je erop zult beroepen dat zij niet van toepassing zijn.

Let op: er stond als standaardzinnetje dat je kennis hebt genomen van de algemene voorwaarden. Daarmee wil niet gezegd zijn dat je zo ook ter hand gesteld hebt gekregen.

Bekijk de wetsartikelen over de algemen voorwaarden in boek 6 op dit punt maar eens.

#27:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 02 aug 2005 19:59
    —
Michèle schreef:
bona fides schreef:

Question Question Question Question

Als je tekent dat de AV je ter hand zijn gesteld, terwijl dat niet het geval is, valt dat een jurist wellicht eerder aan te rekenen dan een leek...? De inhoud van de overeenkomst wordt vastgesteld onder andere met inachtneming van de rechtskennis van partijen.

#28: Re: algemene voorwaaarden Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 02 aug 2005 20:06
    —
Werner schreef:
Als een contractspartij zich beroept op algemene leveringsvoorwaarden dan moet hij die op eerste verzoek ter hand stellen. Ik zou de provideer sommeren om binnen 48 uur de algemene voorwaarden toe te zenden, bij gebreke waarvan je je erop zult beroepen dat zij niet van toepassing zijn.

Daar lijkt het me nu, voor de provider, te laat voor. Wat voor nut heeft de bescherming tegen AV als je ze achteraf nog mag toesturen? Hij heeft alleen dat regeltje uit het contract, wat daar de waarde ook van moge zijn.

#29: Re: Opzegtermijn & algemene voorwaarden internetverbindi Auteur: Arno BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2005 13:15
    —
Michèle schreef:
Verder geloof ik niet dat ze ons destijds die algemene voorwaarden uberhaupt ter hand hebben gesteld (we hebben het abonnement gewoon in de winkel afgesloten), dus dan zouden ze zich er sowieso niet op kunnen beroepen.

Klinkt een beetje vaag... onder 'ter hand stellen' verstaat de Van Dale: 'het hem geven, doen hebben', dus als je bij de verkoopbalie de AV kan pakken is ook aan de mogelijkheid van kennisneming voldaan, lijkt me.
Maar is dit ook niet het geval dan zijn de AV m.i. inderdaad vernietigbaar: de vraag is dan niet of jij zelf achter de AV aan had moeten gaan, maar of het ter hand stellen redelijkerwijs niet mogelijk was.

HR 1 oktober 1999, NJ 2000, 207 (Geurtzen/Kampstaal):
'... dat de wetgever heeft beoogd een stelstel tot stand te brengen dat het voor de gebruiker slechts binnen enge grenzen mogelijk maakt zich tegenover zijn wederpartij (niet zijnde een onderneming als bedoeld in 6:235) ter afwering van een door deze gedaan beroep op vernietigbaarheid van een beding in algemene voorwaarden, erop te beroepen dat hij aan de wederpartij een redelijke mogelijkheid heeft geboden van die algemene voorwaarden kennis te nemen.'

De voorwaarden in 6:234 zijn dus limitatief opgesomd!

#30:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: do 04 aug 2005 15:47
    —
Dank jullie allen voor de uitleg.
Ik moet zeggen dat ik het wel verleidelijk vind om het gewoon eens te proberen, zowel als praktijkervaring maar ook omdat ik zo giftig kan worden van dit soort consumentje pesten. Die paar tientjes griffiegeld kan ik wel lijden, maar als ze gaan zwaaien met de rekening van hun adviseurs/advocaten... wordt het ineens een stuk minder leuk!

Quote:
Als je tekent dat de AV je ter hand zijn gesteld, terwijl dat niet het geval is, valt dat een jurist wellicht eerder aan te rekenen dan een leek...? De inhoud van de overeenkomst wordt vastgesteld onder andere met inachtneming van de rechtskennis van partijen.

Ah zo! Nee, mijn vriend heeft het destijds geregeld en alles ondertekend. Die is techneut, hihi, dus valt m.i. weinig te verwijten. Je kan niet overál goed in zijn, he?! Wink

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl