Actio in factum en actio utilis
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtsgeschiedenis

#1: Actio in factum en actio utilis Auteur: elisevn BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013 12:59
    —
Ik heb een vraagje met betrekking tot actio in factum en actio utilis.
Wat was de betekenis van de actio utilis (nuttige actie) en de actio in factum (feitelijke actie) in het Romeinse formulaproces? En hoe hebben deze acties bijgedragen aan de ontwikkeling van het Romeinse recht?
Alvast bedankt!

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013 15:04
    —
De actio in factum ken ik niet.
In 'mijn' boek (Prota) staat dat de actio utilis een actie met een fictie is. Bijvoorbeeld de ongeboren vrucht wordt als reeds geboren aangemerkt... Of de terugwerkende kracht bij vernietiging. Maar dat had je zelf ook wel gelezen waarschijnlijk.
En de invloed daarvan op het Romeins recht? Ik zou het echt niet weten.

#3:  Auteur: AdmiraalGeneraal BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013 17:33
    —
Google is uw vriend:

Actio in factum Ontbreken van direct lichamelijke handeling maar wel vermogensnadeel ontstaan.
 meerdere daders. Bij de dader is die slaaf of vee gedood heeft gewone actio legis Aquiliae.
 Iemand die andermans slaaf uit medelijden heeft bevrijd;
 Slaaf die kabel doorsnijdt van een schip dat vervolgens op de klippen vaart

een soort van aansprakelijkheid; bijv. de werknemer doet wat verkeerd en veroorzaakt schade tijdens de werkzaamheden (zonder opzet). Kortom: werkgeversaanspr. heid

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 9:29
    —
AdmiraalGeneraal schreef:
Google is uw vriend:

Nog eenvoudiger zou zijn het zijn als TS gewoon haar studieboeken zou raadplegen om antwoord te vinden op huiswerkvragen.

#5:  Auteur: elisevn BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 15:18
    —
Dit is geen huiswerkvraag, maar heb morgen een hertentamen en dit is te beknopt uitgelegd wil ik het goed begrijpen. Vandaar Wink

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 15:46
    —
elisevn schreef:
Dit is geen huiswerkvraag, maar heb morgen een hertentamen en dit is te beknopt uitgelegd wil ik het goed begrijpen. Vandaar Wink

Een oefententamenvraag dus.



Rechtenforum.nl -> Rechtsgeschiedenis

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl