Toepassing oongeschreven volkenrecht door Nederlandse rechte
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Toepassing oongeschreven volkenrecht door Nederlandse rechte Auteur: Dianaa BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 15:41
    —
Hallo,
Ik had eigenlijk nog een vraagje over internationaal recht, want er staat zo dat bij toepassing van ongeschreven volkenrecht door de Nederlandse recter, dat dit mag tenzij er sprake is van een wet in formele zin. En dan moet je kijken naar het NYUGAT-arrest. Maar dat arrest snap ik al niet. Want dan moet je kijken naar het toetsingverbod en dat lijdt slechts uizondering in bepaalde gevallen die in het nationale recht geregeld zijn. En dan moet je kijken naar art. 13 AB en Art. 8 Sr, maar daar snap ik dus niks van.
Want die 13a zegt alleen maar de regtsmagt van den regter en de uitvoerbaarheid van regerlijke vonnissen en van authentieke akten worden beperkt door de uitzonderingen in het volkenregt erkend(art. 8 Sr)
En bij art. 8 Sr. staat: de toepasselijkheid van de artikelen 2-7 worden beperkt door de uitzonderingen in het volkenrecht erkend. Wat betekent dit? Zou iemand dat mij kunnen uitleggen?Smile

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2012 19:25
    —
Ik ga een poging wagen:

In het Nyugat II-arrest bepaalt de Hoge Raad, dat het toetsingsverbod van art. 120 GW ook inhoudt dat de rechter wetten in formele zin niet mag toetsen aan ongeschreven beginselen van volkenrecht.

In art. 2 t/m 7 Sr wordt de territoriale werking van het wetboek van strafrecht behandeld. De wet zélf bepaalt in art. 8 Sr dat deze werking beperkt wordt door ongeschreven beginselen van volkenrecht. De uitvoering van art. 2 t/m 7 Sr mag dus wel getoetst worden aan ongeschreven beginselen van volkenrecht.

Zo bepaalt ook art. 13a Wet AB zélf dat de rechtsmacht van de rechter en de uitvoerbaarheid van rechterlijke vonnissen en van authentieke akten getoetst mogen worden aan ongeschreven beginselen van volkenrecht.

Ik hoop, dat ik een beetje in de goede richting zit.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl