rechtsvraag casus
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bachelor 1 / Propedeusejaar

#1: rechtsvraag casus Auteur: bellamatisse BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 16:04
    —
Hallo,

Ik moet voor een analyse van een vonnis de rechtsvraag zoeken die de rechter moet beantwoorden.
Ik heb de casus LJN: BX7265.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt,

Bella

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 17:27
    —
Het gaat om een uitspraak van de rechtbank (moord in het straatje van Oosterzee te Haarlem, klopt dit?). Er worden nogal wat rechtsvragen beantwoord. De rechtbank beantwoordt sowieso de vier voorvragen van art. 348 Sv en de vier hoofdvragen van art. 350 Sv. In het bijzonder gaat hij in op de eerste hoofdvraag, is het tenlastegelegde feit bewezen?
Daarbij komt aan de orde de vraag of bij een spontane bekentenis de cautie verleend had moeten worden (hier is een arrest over). De rechtbank beantwoordt deze vraag met 'nee'.
Ook gaat de rechtbank in op de vraag, of voorbedachte rade (vereist voor moord) bewezen is. Aangezien de verdachte het wapen meegenomen had en er eerst nog een woordenwisseling heeft plaatsgevonden, beantwoordt de rechtbank deze vraag met 'ja'.
Ten slotte wordt bijzondere aandacht besteedt aan de vraag van de strafoplegging. Met name, omdat de rechtbank boven de eis van de Officier van Justitie uit gaat (art. 359 lid 5 en 6 Sv).

Succes met de opdracht.



Rechtenforum.nl -> Bachelor 1 / Propedeusejaar

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl