arbeidsrecht/teveel salaris gekregen...moet je terugbetalen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: arbeidsrecht/teveel salaris gekregen...moet je terugbetalen? Auteur: stresskippetje BerichtGeplaatst: do 21 jul 2005 22:33
    —
ik heb deze maand teveel salaris ontvangen, heb het op mijn salarisstrookje als overwerk staan 40 uur(wat ik dus niet heb gewerkt) wat moet ik doen? wil het niet uit mezelf zeggen, want misschien merken ze het niet maar kunnen ze dit later terugvragen en wat kan ik daartegen doen, want ik stop over een maand met dit werk en hebben jullie daar wetsartikelen over??
alle info is welkom!!!!

alvast bedankt

xxx stresskippetje

#2:  Auteur: lexine BerichtGeplaatst: do 21 jul 2005 23:36
    —
Melden. Je werkgever kan het terugvragen, ook als je al jaren wegbent, het is een onverschuldigde betaling.

#3:  Auteur: stresskippetje BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 8:42
    —
lexine schreef:
Melden. Je werkgever kan het terugvragen, ook als je al jaren wegbent, het is een onverschuldigde betaling.


heb je daa wetsartikelen over gevonden of jurisprudentie??

dankjee

#4:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 9:28
    —
Quote:
heb je daa wetsartikelen over gevonden of jurisprudentie??


Onverschuldigde betaling is geregeld in de artikelen 6:203 tot 211 van het Burgerlijk Wetboek.
Een vordering uit onverschuldigde betaling verjaart na 5 jaar volgend op de dag dat de werkgever opmerkt dat hij teveel aan je heeft betaald, danwel na 20 jaar na de betaling (3:309 BW).

Eerlijkheidshalve zou je het natuurlijk zelf terug moeten storten.

#5:  Auteur: A.G. Ton BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 12:36
    —
ik moet zeggebn heb ook wel eens te veel gehad, niet gemeld en niks aan de hand.

#6:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 13:04
    —
A.G. Ton schreef:
ik moet zeggebn heb ook wel eens te veel gehad, niet gemeld en niks aan de hand.


Nee, maar ze *kunnen* het wel terug vragen... en als dat is nadat je het al uitgegeven hebt is dat best vervelend...

#7:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 13:15
    —
Quote:
ik moet zeggebn heb ook wel eens te veel gehad, niet gemeld en niks aan de hand.


Tja, of het wordt opgemerkt is natuurlijk maar de vraag.

#8:  Auteur: Arie BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 23:17
    —
Je schreef dat je onzeker was of je het geld van de resterende maand zou krijgen.

Het is niet netjes, maar je kunt het teveel betaalde nog even vasthouden tot het tijdstip dat je je salaris zou moeten ontvangen. Krijg je je geld niet, dan heb je de bevoegdheid om het teveel betaalde te verrekenen met het nog te ontvangen salaris. (uit mijn hoofd 6:117 of 217 BW) Op die manier heb je achteraf een grondslag verkregen om het geld vast te houden. Je bent er zeker van dat je iig een deel van je salaris krijgt.

Betaalt je baas je gewoon, dan moet je op grond van onverschuldigde betaling terugstorten, zoals Suijkerbuijk beschreef.

Succes

#9:  Auteur: lexine BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 23:43
    —
A.G. Ton schreef:
ik moet zeggebn heb ook wel eens te veel gehad, niet gemeld en niks aan de hand.

Wel teveel gehad, knap veel te veel zelfs. Wel gemeld. Vervolgens een mooie regeling weten te treffen. Het is namelijk wel zo dat je netto ontvangt, maar je teveel wordt bruto terugbetalen. (De werkgever kan niet voor jou verrekenen bij de Belastingdienst, en als het goed hebben ze belasting en premies al weggezet, of zelfs al afgedragen).

#10:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: za 23 jul 2005 7:27
    —
lexine schreef:
A.G. Ton schreef:
ik moet zeggebn heb ook wel eens te veel gehad, niet gemeld en niks aan de hand.

Wel teveel gehad, knap veel te veel zelfs. Wel gemeld. Vervolgens een mooie regeling weten te treffen. Het is namelijk wel zo dat je netto ontvangt, maar je teveel wordt bruto terugbetalen. (De werkgever kan niet voor jou verrekenen bij de Belastingdienst, en als het goed hebben ze belasting en premies al weggezet, of zelfs al afgedragen).

Typisch domme werkgever. Een werkgever kan dit soort foutieve betalingen wel degelijk corrigeren in zijn boekhouding.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl