Samenwerking tussen evenement en politie ?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Samenwerking tussen evenement en politie ? Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 9:28
    —
Naar aanleiding van een voortdurende discussie:

Ik doe aan autosport (rally's) en daarbij is vaste prik in het reglement dat op het plegen van een door een bevoegd opsporingsambtenaar geconstateerde verkeersovertreding door een deelnemers, zowel tijdens de verkenningen als tijdens de wedstrijd, op de openbare weg, straffen staan:

1e overtreding: straftijd
2e overtreding: boete
3e overtreding: uitsluiting.

Daarbij: overtreding van meer dan 50% van de maximum snelheid: uitsluiting.

Nu is het probleem, volgens de organisatoren, dat de politie deze informatie helemaal door mag geven; ik heb het idee dat de burgemeester op basis van Gw. 174 de politie wel deze opdracht mag geven, wanneer de organisatie aan de gemeente een lijst geeft van kentekens van deelnemers.

Maar helemaal zeker weten doe ik 't niet.

#2:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 12:52
    —
Het is mij niet duidelijk welke informatie de politie door zou mogen geven aan wie, en wat voor opdracht van de burgemeester je bedoeld.

Bedoel je dat de vereniging graag zou willen dat de politie doorgeeft welke verkeersovertredingen zij hebben waargenomen, zodat de vereniging op basis van deze informatie de juiste stappen kan nemen? (hetgeen ongeveer op hetzelfde neerkomt dat de politie doorgeeft wie zich als hooligan heeft gedragen zodat deze personen een stadionverbod opgelegd kan worden.)

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 13:18
    —
Suijkerbuijk schreef:
Het is mij niet duidelijk welke informatie de politie door zou mogen geven aan wie, en wat voor opdracht van de burgemeester je bedoeld.

Bedoel je dat de vereniging graag zou willen dat de politie doorgeeft welke verkeersovertredingen zij hebben waargenomen, zodat de vereniging op basis van deze informatie de juiste stappen kan nemen? (hetgeen ongeveer op hetzelfde neerkomt dat de politie doorgeeft wie zich als hooligan heeft gedragen zodat deze personen een stadionverbod opgelegd kan worden.)

Precies: de bepaling in het wedstrijdreglement kan alleen maar nageleefd worden wanneer de organisatie van de politie te horen krijgt dat die deelnemer een verkeersovertreding heeft begaan.

#4:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 13:53
    —
Het lijkt mij dan een goed begin om te starten bij de politie. Behalve dat zij kunnen aangeven welke blokkades zij zien voor het verstrekken van gegevens, zul je toch ook afspraken moeten maken over de feitelijke verstrekking hiervan. De politie kan ook aangeven hoe eventuele blokkades volgens hen kunnen worden opgeheven (bijvoorbeeld via de burgemeester).

Ik kan begrijpen dat de politie niet zomaar alle gegevens over verkeersovertredingen van leden wil overleggen. Het reglement zoals je dat aangeeft heeft ook niet alle verkeersovertredingen nodig, alleen die rondom wedstrijden en verkenningen worden gesignaleerd. Als de vereniging aangeeft wanneer er evenementen plaatsvinden, en welke wagens daaraan meedoen, wordt de te verstrekken info een stuk minder algemeen, en daardoor zullen er al een stuk minder bezwaren zijn.

Met alle druk op voetbalverenigingen om eigen verantwoordelijkheid te tonen, zou ik het een slechts zaak vinden als geen medewerking zou kunnen worden verleend aan het initatief van de vereniging om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl