Verhalen misgelopen vakantiedagen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Verhalen misgelopen vakantiedagen Auteur: A.G. Ton BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2005 7:20
    —
Ik vroeg mij het volgende af:

Ik ga straks naar mexico op vakantie. Nu is het de laatste maanden al een paar keer voorgekomen dat het vliegtuig niet het amerikaanse luchtruim in mocht en terug moest.

Stel dit gebeurd straks ook bij mij, dat gaat mij zeker een paar dagen kosten van mijn vakantie. Op wie kan ik dit verhalen ?

Alvast bedankt.

#2:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2005 9:40
    —
Ik vrees op niemand ..... dat wordt dan gewoon botte pech.

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2005 9:59
    —
Lijkt me dat je dan eerst naar de inhoud van de overeenkomst met je reisorganisator of vliegtuigmaatschappij moet kijken ?

Het uitgangspunt, dankzij EU regelgeving, is afaik een forfaitaire vergoeding bij vertraging, maar dat weet ik niet zeker.

#4:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2005 11:50
    —
Al een paar keer? Naar mijn weten slechts 1 keer. Tevens zijn voorzover ik weet als reactie hierop maatregelen genomen (ook checken van passagierslijsten voor vluchten die over amerikaans grondgebied vliegen). Hetzelfde voorval zou dus niet meer voor moeten komen. Andere gevallen die je vakantieplezier kunnen verpesten zijn natuurlijk ook denkbaar, zodat het zeker zin heeft te bekijken wat voor risico je loopt.

De vliegtuigmaatschappij heeft middels de reisovereenkomst een verplichting op zich genomen om je op tijd op je bestemming te brengen. Als dit niet gebeurt is er sprake van wanprestatie en is de vliegtuigmaatschappij in principe aansprakelijk voor alle gevolgen.

In principe, want de vliegtuigmaatschappij zal haar aansprakelijkheid in haar algemene voorwaarden waarschijnlijk hebben beperkt (bijvoorbeeld een vaste schadevergoeding).
Tevens is het afhankelijk van de oorzaak van de vertraging/annulering of de vliegtuigmaatschappij mogelijk een beroep op overmacht toekomt.

Wat betreft de reisorganisator is het de vraag of deze met betrekking tot de vlucht als bemiddelaar optreed (reisovk komt direct tussen vliegtuigmaatschappij en vakantieganger tot stand) of dat de vliegtuigmaatschappij als hulppersoon van de reisorganisator valt aan te merken. De reisorganisator zal waarschijnlijk in haar algemene voorwaarden verwijzen naar de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl