Onderneming of consument in het kader van consumentenrecht
#31: Auteur: sae270
Geplaatst: wo 06 jun 2012 22:17
Er is kennelijk opgezegd na de stilzwijgende verlenging.
Ik zal de reactie van de uitgever eerst afwachten. Hij heeft zijn contract en de daarop van toepassing zijnde AV opgevraagd. Dat zal meer helderheid bieden, althans dat hoop ik.
|
#32: Auteur: Ronald78
Geplaatst: do 07 jun 2012 10:25
sae270 schreef: | 1.Abonnementen op vaktijdschriften lopen per abonnementsjaar |
Hoe is het abonnementsjaar gedefinieerd? Dat hoeft immers niet gelijk te lopen met het kalenderjaar.
|
#33: Auteur: sae270
Geplaatst: do 07 jun 2012 10:31
Nee dat klopt Ronald87, de definitie van het abonnementsjaar is volgens mij dat het abonnementsjaar ingaat op het moment dat je een ovk bent aangegaan met de uitgever. Het contract ontbreekt vooralsnog dus ik durf niet te zeggen wanneer dat in casu het geval is.
|
#34: Auteur: Ronald78
Geplaatst: do 07 jun 2012 10:46
Nee, de voorwaarden vermelden juist expliciet dat dat niet zo is:
sae270 schreef: | Voorzover een abonnement niet aan het begin van het abonnementsjaar aanvangt, wordt het abonnement zo spoedig mogelijk na de eerste levering gefactureerd voor het op het moment van aanvang nog resterende deel van het desbetreffende abonnementsjaar. |
|
#35: Auteur: sae270
Geplaatst: do 07 jun 2012 11:00
Er is een gunstige uitspraak hierover LJN: BB6555
|
#36: Auteur: komodo
Geplaatst: do 07 jun 2012 13:38
sae270 schreef: | Er is een gunstige uitspraak hierover LJN: BB6555 |
Ja. Maar deze uitspraak zal niet van toepassing zijn op onderhavige geval. In dit vonnis wordt immers getoetst of de opzegtermijn onredelijk lang voor het einde van de contractstermijn afloopt. En de rechter vind dat dat het geval is omdat er drie maanden voor het einde van de contractsduur moet zijn opgezegd.
Dat is hier niet aan de orde. De nu geldende AV die je hebt gepost geven aan dat de opzegtermijn tenminste 1 maand voor het einde van de abonnementsperiode afloopt. Je vriend heeft echter na het aflopen van de abonnementsperiode opgezegd, dat begrijp ik tenminste uit het relaas, zodat het geval niet echt vergelijkbaar lijkt.
|
#37: Auteur: sae270
Geplaatst: do 07 jun 2012 13:50
Nee, dat is waar Komodo. Ik zinspeelde eigenlijk op het feit dat de rechter heeft geoordeeld dat in dat specifiek geval heeft geoordeeld dat het beding van drie maanden opzegtermijn door de rechtbank als onredelijk beding is beschouwd. De rechter is tot deze conclusie gekomen door naar de specifieke omstandigheden van het geval te kijken. Het is niet van belang voor de zaak van mijn vriend, maar ik wilde dat even aankaarten.
|
#38: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 07 jun 2012 15:37
Ronald78 schreef: | Nee, de voorwaarden vermelden juist expliciet dat dat niet zo is:
sae270 schreef: | Voorzover een abonnement niet aan het begin van het abonnementsjaar aanvangt, wordt het abonnement zo spoedig mogelijk na de eerste levering gefactureerd voor het op het moment van aanvang nog resterende deel van het desbetreffende abonnementsjaar. |
|
Daarom denk ik dat abonnementsjaren en kalenderjaren wel samenvallen, maar het is natuurlijk mogelijk dat de overeenkomst iets anders definieert. In ieder geval lijkt het begin van een abonnementsjaar los te staan van de datum waarop het abonnement ingaat.
|
#39: Auteur: sae270
Geplaatst: do 07 jun 2012 15:47
Ja, dat denk ik zelf ook Bona Fides. Ik vind het alleen raar dat ze niet de definitie van abonnementsjaar in de algemene voorwaarden hebben opgenomen. Je zou dan kunnen stellen dat dit begrip in het nadeel kan worden uitgelegd van degene die het begrip heeft opgesteld in de algemene voorwaarden --> contra-preferentum regel! De meest logische uitleg zou zijn dat het abonnementsjaar aanvangt op het moment dat je een overeenkomst sluit, dus als dat in mei 2011 zou zijn geweest, dan eindigt je abonnement in mei 2012.
|
#40: Auteur: Ronald78
Geplaatst: do 07 jun 2012 17:37
Vaak is dergelijke informatie ook wel te vinden in de colofon.
|
|