Aan welk JURIDISCH woordenboek geef jij de voorkeur?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#1: Aan welk JURIDISCH woordenboek geef jij de voorkeur? Auteur: Student_88 BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 0:18
    —
Hallo,

Aan welk [b]juridisch[/b] woordenboek geef jij de voorkeur?
En wat zijn de voor- en nadelen van de ene ten opzichte van de ander?

Zelf ben ik opzoek, echter heb ik nog geen keuze gemaakt tussen de diverse merken dus ben ik benieuwd naar jouw ervaring.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 1:41
    —
Google.

#3:  Auteur: Guthman BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 11:21
    —
Ik ben benieuwd voor welke woorden je een juridisch woordenboek nodig hebt? Kan je wat voorbeelden geven?

#4:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 12:27
    —
In mijn eerste jaar had ik een juridisch woordenboek, maar dat heb ik nooit gebruikt. Ik vind het makkelijker om -- als je iets niet meer weet -- de term in het register van het betreffende handboek op te zoeken. Daar staat het veel uitgebreider uitgelegd. Het is alleen onhandig als je helemaal niet weet in welk rechtsgebied je moet zoeken, maar na een tijdje weet je de meeste begrippen wel ongeveer te plaatsen.

#5:  Auteur: Student_88 BerichtGeplaatst: do 17 mei 2012 1:14
    —
[quote="bona fides"]Google.[/quote]

Bedankt voor de tip, maar daar kwam niks nuttigs uit. In ieder geval geen ervaringen van anderen.

#6:  Auteur: Student_88 BerichtGeplaatst: do 17 mei 2012 1:16
    —
[quote="Regin"]In mijn eerste jaar had ik een juridisch woordenboek, maar dat heb ik nooit gebruikt. Ik vind het makkelijker om -- als je iets niet meer weet -- de term in het register van het betreffende handboek op te zoeken. Daar staat het veel uitgebreider uitgelegd. Het is alleen onhandig als je helemaal niet weet in welk rechtsgebied je moet zoeken, maar na een tijdje weet je de meeste begrippen wel ongeveer te plaatsen.[/quote]

[quote="Guthman"]Ik ben benieuwd voor welke woorden je een juridisch woordenboek nodig hebt? Kan je wat voorbeelden geven?[/quote]


Ik wil er in lezen en mogelijk kom ik wat woorden tegen die ik als jurist in de praktijk kan gebruiken en toepassen.. het is dus meer de andere kant op dan dat ik actief woorden wil opzoeken.

#7:  Auteur: Guthman BerichtGeplaatst: do 17 mei 2012 13:33
    —
Ik zou als ik jou was gewoon opschrijven wat je bedoelt. Woorden uit een woordenboek gebruiken die je amper begrijpt om wollige teksten te schrijven is een slecht plan. Heel slecht.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 17 mei 2012 13:51
    —
Student_88 schreef:
bona fides schreef:
Google.


Bedankt voor de tip, maar daar kwam niks nuttigs uit. In ieder geval geen ervaringen van anderen.

Ok, iets uitgebreider dan: laat dat juridisch woordenboek maar zitten en gebruik Google. Dat is in ieder geval wat ik doe (mijn ervaring). Google is (onder meer) mijn juridisch woordenboek.

Als je in je profiel BBCode aanzet, doen [ quote ] tags en andere tags het ook voor jou.

#9:  Auteur: Student_88 BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2012 20:31
    —
[quote="Guthman"]Ik zou als ik jou was gewoon opschrijven wat je bedoelt. Woorden uit een woordenboek gebruiken die je amper begrijpt om wollige teksten te schrijven is een slecht plan. Heel slecht.[/quote]

Klopt, je moet geen woorden gebruiken die je niet kan uitspreken, echter kan je zo je woordenschat verruimen.

Maar goed terug naar het onderwerp !

#10:  Auteur: LadySwitch BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2012 11:36
    —
Ik weet zo 1-2-3 niet welk woordenboek ik gebruik (nu niet bij de hand).
Persoonlijk gebruik ik het niet om mijn woordenschat te verruimen maar voor omschrijvingen als ik zelf iets tegenkom wat ik niet helemaal begrijp.
Ook vind ik het handig omdat er vaak ook verwijzingen in staan naar relevante wetsartikelen.

#11:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 23:25
    —
http://www.responsa.nl/juridischwoordenboek.php



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl