Casco verzekering?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Casco verzekering? Auteur: DIDI BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2012 0:23
    —
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij het volgende af.
Iemand die er meer verstand van heeft?

= Stel dat je in het bezit bent van een Engels paspoort en in Nederland woont en werkt.
Je besluit een auto te kopen en wil deze in Engeland verzekeren, omdat ik dat zo gewend bent.
Mag je in Engeland deze Nederlandse auto WA verzekeren?
En hoe zit het met de casco verzekering?

= En stel nou als iemand afkomstig uit een van Europese lidstaten al meer dan 25 jaar in Nederland woont als hij komt te overlijden.
Welk erfrecht is dan van toepassing? Dat van Nederland of het land van herkomst?

ben benieuwd!

#2: Casco verzekering? Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: za 26 mei 2012 15:34
    —
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Een oude vraag, waar ik weinig verstand van heb, maar die ik toch nog even wil proberen te beantwoorden.

Het gaat om internationaal privaatrecht (wat dat betreft kan de vraag beter onder dat onderwerp geplaatst worden).

I. De WA-verzekeringsovereenkomst.
Wettelijke bepalingen die hierop van toepassing kunnen zijn, die ik heb kunnen vinden:

Art. 7 van Verordening Rome I (EG nr. 593/2008)
Lid 1 verklaart het artikel van toepassing op verzekeringsovereenkomsten, ongeacht of het gedekte risico gelegen is in een lidstaat.
Lid 2 Stelt als hoofdregel dat het op de verzekeringsovereenkomst toepasselijk recht is het door partijen gekozen recht. Hebben partijen geen rechtskeuze gemaakt, dan is het recht van het land waar de verzekeraar zijn gewone verblijfplaats heeft, van toepassing, tenzij de verzekeringsovereenkomst gelet op de omstandigheden van het geval een nauwere band heeft met een ander land.

Verder is er ook de Wet conflictenrecht schadeverzekering (ik denk dat de Rome I Verordening voorgaat), zie art. 5 sub d 'dat overeenkomstig het bepaalde in artikel 8, vierde lid, onderdeel c, van de richtlijn op verbintenissen uit overeenkomsten inzake een verplichte verzekering van toepassing is het recht van de staat die de verzekeringsplicht oplegt.

Het lijkt me best mogelijk om bij een Engelse verzekeraar een WA verzekering af te sluiten. De vraag is dan of Engels of Nederlands recht op de overeenkomst van toepassing is. Hoofdregel is dus rechtskeuze. Zonder rechtskeuze weet ik het niet. Het kan best dat in dit geval de overeenkomst het nauwst verbonden is met Nederland, zodat toch Nederlands recht van toepassing is.

II. Het erfrecht
Ik neem aan dat het om iemand gaat die een andere nationaliteit heeft dan de Nederlandse.

Het toepasselijk recht:
Art. 3 lid 2 Haags Verdrag Erfopvolging 1989. Dit artikellid bepaalt, dat de erfopvolging wordt beheerst door het recht van het land waar hij vijf jaar onmiddellijk voorafgaand aan zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had. In dit geval is dat dus Nederlands recht. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden is het recht van toepassing van het land waarvan hij op het tijdstip van overlijden de nationaliteit bezat, indien de erflater kennelijk nauwere banden had met dat land.
Art. 4 maakt het allemaal iets moeilijker. En art. 5 maakt ook rechtskeuze mogelijk

Art. 2 van de Wet conflictenrecht erfopvolging geeft nog een voorziening voor het geval bijvoorbeeld een onroerend goed komt te vallen onder het internationaal privaatrecht van een ander land en daardoor aan een ander toekomt dan op grond van Nederlands internationaal privaatrecht.


Hopelijk komt u een beetje wijs uit dit late antwoord.

Met vriendelijke groet,

Marja
-------------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek, werk en bidden
Gemeenschappelijk brood eten



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl