adviesbrief - casus camper
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

#1: adviesbrief - casus camper Auteur: zidane093 BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 13:20
    —
Laatst kreeg ik een casus waarin vertelt dat een stel een camper wou kopen en via het internet bij een tweedehandse verkoper van campers terecht kwamen. Toen ze daar aan kwamen viel hun oog meteen op een camper van 41.000 euro. Ze kwamen snel tot een overeenstemming met de verkoper voor 39.000 euro. het geld van de camper zou op 1 december over gemaakt worden en 5 december opgehaald. Op 3 december blijkt de camper door verkocht te zijn aan iemand anders. Het stel laat het niet daarbij en start een procedure.

In de casus stond dat de Joris en Anne Grit bij de advocatenbureau aan kloppen en word je gevraagd hun een adviesbrief te schrijven. Misschien een stomme vraag maar hoe moet je het nou gaan vermelden in de gegevens namens joris of anne of beide of toch fam. Grit? En wist ook even geen mogelijkheden ervoor enigste mogelijkheid was om hun geld terug te eisen.

#2:  Auteur: Jowel1991 BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 13:43
    —
Ik ga niet letterlijk de antwoorden geven, maar een aantal tips:

- Is er sprake van een overeenkomst?
- Tussen wie?
- Gaat het om een consumentenkoop of niet?
- Zoek in het Burgerlijk Wetboek

Pak nu je verbintenissenboek erbij, en werk de casus stap voor stap uit.

Succes!

#3:  Auteur: zidane093 BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 16:18
    —
Die punten wist ik al want dat staat al in de casus uit gelegd en dat heb ik ook uitgewerkt in de adviesbrief. Maar ik vraag me af hoe je het gaat vermelden als beide personen aan kloppen waar aan jij een brief moet sturen. Vermeld je nou de heer en mevrouw of een van de personen of familie. Dat was eigenlijk echt me vraag en zo iets is ook niet voor gekomen in de les.

#4:  Auteur: Jowel1991 BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 12:18
    —
Daarom stelde ik u ook de vraag; tussen wie is er een overeenkomst ontstaan. Als dit tussen de man en de verkoper is, is de man de cliënt en vice versa (gaat natuurlijk niet altijd op). Als het ze allebei aangaat kun je kiezen voor: Geachte heer en mevrouw Grit. Ik zou echter persoonlijk nooit voor familie kiezen, omdat mij dit doet denken aan de aanhef van een kerstkaart.

#5:  Auteur: Lexspecialis BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 13:29
    —
Als beiden bij het advocatenkantoor aankloppen zou ik als aanhef inderdaad kiezen voor Geachte mevrouw en meneer Grit.

#6:  Auteur: zidane093 BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 12:58
    —
oke ik heb bij de geachte de heer en mevrouw Grit gebruikt. Maar bij de adres gegevens zet je dan neer van...de Heer A. en Mevrouw A. Grit?

Kan ik trouwens de brief die ik gemaakt heb hier op het forum plaatsen en kan dat ook hier gewoon. Wil wat feedback terug hebben graag.

#7:  Auteur: Jowel1991 BerichtGeplaatst: do 19 jan 2012 18:58
    —
Is meestal afhankelijk van hoe je in de administratie sta. Als ze als twee personen in de administratie staan, gebruik je mevrouw Grit en meneer Grit (inclusief voorletters). Maar je kan bijvoorbeeld ook alleen meneer Grit bij de adresgegevens vermelden, en bij de aanhef beiden.

Je kan die brief gewoon hier plaatsen lijkt mij.

#8:  Auteur: zidane093 BerichtGeplaatst: do 19 jan 2012 23:36
    —
Adviesbureau De Weegschaal
Arcenlaan 33
5333 RL Tilburg

de Heer J. en Mevrouw A. Scheltema
Beneluxlaan 33
4432 EF Oisterwijk

Tilburg, 20 januari 2008

Betreft: advies koopovereenkomst

Geachte heer en mevrouw Scheltema,

Op 15 januari jl. Heeft u tijdens ons laatste contact gevraagd naar de juridische mogelijkheden betreffende de aankoop van uw camper.

Op 10 januari jl. heeft u een camper gekocht van het merk Adria, type 660 SL bij een tweedehands verkoper. Al snel kwam u tot een overeenstemming over de koopprijs voor een bedrag van negenendertigduizend euro. U sprak af met de verkoper dat u op 12 januari het geld op de rekening zou storten en op 14 januari de camper zou gaan ophalen. Op 13 januari blijkt dat de camper is verkocht voor de vraagprijs van eenenveertigduizend euro aan de heer de Groot die contant heeft betaald en heeft meegenomen.

U heeft de camper gekocht voor het bedrag dat is overeen gekomen samen met de verkoper. Echter heeft er nooit een levering plaats gevonden omdat u de camper zou gaan ophalen dat was afgesproken. Omdat de camper nog bij de verkoper stond kon de heer de Groot er van uit gaan dat de camper nog te koop was. Namens de wet word die beschermd de camper in bezit heeft en eigenaar is geworden.

U heeft de volgende mogelijkheden: de eerste mogelijkheid is de verkoper een brief sturen waarin u vraagt dat u het geld terug eist en het geld terug op de rekening wilt gestort hebben. De tweede mogelijkheid is waarin u vraagt in de brief wat u heeft betaalt voor de camper een andere camper wilt gaan uitzoeken voor dat bedrag. Ik zou kiezen voor de tweede mogelijkheid aangezien u op vakantie wilt gaan en niet verder hoeft te zoeken naar een andere camper.

Hierbij hoop u voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u naar aanleiding van deze brief nog vragen hebben neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,
Adviesbureau De Weegschaal

[handtekening]

Frank van Tilborgh
Juridisch medewerker
-----------------------------
Hierbij mijn brief laat me weten wat jullie er van vinden?

#9:  Auteur: zidane093 BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 13:58
    —
fijne forum of niet 7 reacties en 1104 bekeken gaat goed haha :p



Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl