Spaanse verkeersmaatregel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Spaanse verkeersmaatregel Auteur: Big Alf BerichtGeplaatst: za 24 dec 2011 9:31
    —
Volgens een bericht op de site van de ANWB, zou het m.i.v. April 2011 verplicht zijn om een zogenaamde ECE 70 markering achter op de caravan te hebben, indien de combinatie van auto+caravan langer is dan 12 meter.

Nu heb ik onlangs een caravan gekocht en samen met mijn auto is de combinatie ± 13.50 meter
Omdat wij hier ook mee naar Spanje gaan, heb ik eens gekeken op het internet, wat de regel nu precies inhoud.
Helaas werd ik hier niet veel wijzer van, omdat er diverse discussies zijn over of het wel of niet verplicht zou zijn voor niet Spanjaarden.
Uiteindelijk heb ik maar een e-mail gestuurd naar de RDW en hen gevraagd om uitleg.
Hierop kreeg ik het volgende antwoord.

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In de huidige regelegeving die geldig is tot 31-3-2012 valt genoemde markering onder toegestane lichten en retroreflectoren voor aanhangwagens boven de 3500 kg (artikel 5.12.57). Voor lichte aanhangwagens tot 3500 kg is het momenteel niet toegestaan. (artikel 5.12.65) De permanente eisen die in Nederland gelden vanaf 1-4-2012 zijn op dit moment nog niet bekend.
De volledige regelgeving vindt u in de Regeling Voertuigen op www.wetten.overheid.nl
Raadpleegt u eventueel de Politie of de ANWB voor het gebruik in Spanje.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Het is dus in Nederland verboden om dergelijke markeringen op de caravan aan te brengen.
Ook heb ik ergens gelezen dat een voertuig uitsluitend aan de inrichtingseisen moet voldoen, welke worden gesteld in het land van registratie.
De EU maatregel zegt dat een dergelijke markering verplicht is, op voertuigen boven de 7500Kg met een lengte van meer dan 12 meter.


Het lijkt me dat ze mij in Spanje moeilijk kunnen verplichten om iets op mijn caravan te plakken, wat in Nederland verboden is.
Mijn vraag is dus, aan welke eis moet ik nu voldoen? Wel of geen markering achterop mijn caravan?




Indien deze vraag in de verkeerde categorie staat, moeten de moderators hem maar verplaatsen.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl