kan EU electrinische controle afdwingen bij UEFA?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: kan EU electrinische controle afdwingen bij UEFA? Auteur: hermanJ BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 18:35
    —
Gisteren zagen we dat door de fout van een grensrechter Ajax niet doorgaat in de champions league en daarmee een schade heeft van ca. 25 miljoen Euro.

Nu weet ik dat de EU tav diverse sectoren de meest verregaande controles voorschrijft om op de markt te mogen opereren.

Ik vraag me dus af of de EU de UEFA zou kunnen dwingen (in verband met de evidente economische belangen en mededinging) om electronische controle middelen (zoals camera op doellijn, maar ook de "video referee" zoals bij hockey en tennis) toe te passen.

Nog mooier: zou Ajax een zaak hebben als ze de fouten begaan op grond van het verzuim om gebruik te maken van adequate technische middelen (zoals bij hockey en tennis al lang worden toegepast) toe te schrijven aan de UEFA en daarom een schadevergoeding te eisen van die UEFA?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 18:51
    —
Zie deze draad.

#3:  Auteur: hermanJ BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 19:07
    —
Dat draadje ken ik al maar geeft geen antwoord op de vraag.

Ik blijf erbij dat we vooral niet op UEFA en FIFA moeten wachten. Het gaat immers niet om een spelregelwijziging (die m.i. alleen in uitzonderlijke situaties door de EU zou kunnen worden afgedwongen) maar om betere controle dan nu op de spelregels.
Immers, in legio economische sectoren treedt de EU regelend op ten aanzien van controle middelen, dus waarom niet in het voetbal?

Er is vast wel een knappe jurist die hier een echte visie op heeft, of is het met de kennis van het Europese recht in Nederland werkelijk zo droef gesteld (terwijl zo'n 80% van onze NL regels voorvloeit uit EU regels).

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 19:20
    —
Dan is het antwoord op je eerste vraag: nee, het EU-Verdrag biedt geen juridische basis voor invoering van een dergelijke verplichting.

Het antwoord op je tweede vraag kun je wel degelijk vinden in die andere draad.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl