artikel 14 evrm
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: artikel 14 evrm Auteur: Bert2345 BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2011 0:05
    —
Voor het schrijven van een paper ben ik op zoek naar enige informatie over artikel 14 evrm (discriminatieverbod). Ik kom er maar niet achter wanneer artikel 14 in het evrm is gekomen, in kamerstukken uit 1950 (mvt) gaan de artikelen maar tot 13 en is de samenstelling verschillend van de huidige artikelen. Weet iemand in welk jaar dit artikel erbij is gekomen? Deze vraag is van belang voor me omdat ik kamerstukken uit NL zoek mbt artikel 14 evrm.

Of weet iemand hoe ik hier achter kom?

hartelijk dank,

Bert

#2:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2011 1:55
    —
Hier een interessant paper over art. 14 EVRM. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar waarschijnlijk kun je daar veel informatie uithalen voor je eigen paper.

#3:  Auteur: Bert2345 BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2011 17:27
    —
Bedankt voor je bericht nemine, zo laat nog!

Helaas staat in deze bron ook niet de informatie die ik zoek. Vandaag heb ik ook weer een aantal uur gezocht en meerdere papers bekeken, maar nergens staat iets vermeld over de exacte datum van plaatsing van 14 EVRM. Ook de protocollen heb ik doorgeworsteld, maar het artikel lijkt wel een spookbepaling die zomaar erin staat Razz haha

Kan iemand me blij maken?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2011 19:24
    —
Is dit niet een kwestie van het aflopen van de protocollen 1 t/m 14?

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms as amended by Protocols No. 11 and No. 14
Quote:
The text of the Convention had been previously amended according to the provisions of Protocol No. 3 (ETS No. 45), which entered into force on 21 September 1970, of Protocol No. 5 (ETS No. 55), which entered into force on 20 December 1971 and of Protocol No. 8 (ETS No. 118), which entered into force on 1 January 1990, and comprised also the text of Protocol No. 2 (ETS No. 44) which, in accordance with Article 5, paragraph 3 thereof, had been an integral part of the Convention since its entry into force on 21 September 1970. All provisions which had been amended or added by these Protocols were replaced by Protocol No. 11 (ETS No. 155), as from the date of its entry into force on 1 November 1998. As from that date, Protocol No. 9 (ETS No. 140), which entered into force on 1 October 1994, was repealed and Protocol No. 10 (ETS no. 146) had lost its purpose.

Je hoeft dus alleen te kijken naar de protocollen 3, 5, 8, 11 and 14. Het zal om één van de protocollen 3, 5 en 8 gaan. Als het tenminste juist is dat artikel 14 niet al in de oorspronkelijke tekst van het EVRM was opgenomen (waarbij ik het niet heb over draftversies). Ik heb zelf de indruk dat de protocollen 3, 5, 8, 11 en 14 slechts over procedurele kwesties gaan en dat art. 14 er altijd al heeft ingestaan.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl