Gebruik voetbalnamen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Gebruik voetbalnamen Auteur: tijnos BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 15:14
    —
Kan iemand mij vertellen wat het recht is met betrekking tot het gebruik van spelersnamen uit de Eredivisie. Mag je bijvoorbeeld een spel maken waarin spelersnamen gebruikt worden? En zit er ook verschil in of het een commercieel spel of niet commercieel spel is.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 17:39
    —
Het lijkt me dat dit gewoon mag. Gebruik van de afbeeldingen van spelers kan moeilijker liggen ivm een mogelijk verzilverbaar portretrecht van de meer bekende spelers uit de Eredivisie (al lopen de echt bekende voetballers natuurlijk allemaal in het buitenland rond).

#3:  Auteur: tijnos BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 17:44
    —
Komt het er dan ook op neer dat een dergelijk spel met spelers uit een buitenlandse competitie sowieso geen problemen gaat opleveren? (aannemende dat het spel uit Nederland komt)

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 18:17
    —
Ik zie geen verschil met spelers die in Nederland spelen. Waar ze spelen doet er niet toe.

Je moet oppassen als je namen van spelers gebruikt op de verpakking of om het spel aan te prijzen in verband met eventuele merkrechten. Om dezelfde reden moet je ook oppassen met de namen van clubs en met het gebruik van de term "eredivisie". Je moet ook oppassen met logo's (ook wanneer je die slechts in het spel zelf gebruikt), zoals gezegd met foto's, eigenlijk met bijna alles. Alleen zie ik niet in op welke grond een speler je kan verbieden zijn naam te gebruiken in het spel zelf.

#5:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 18:54
    —
Er zijn ook spelers die hun naam als merk hebben geregistreerd.

Zie bijvoorbeeld hier een stuk over de voetballer Kew Jaliens die daarover een zaak heeft gewonnen.
(ging over het gebruik van een domeinnaam terwijl de naam al als merk was geregistreerd).

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 19 mei 2011 1:07
    —
hilde12 schreef:
Er zijn ook spelers die hun naam als merk hebben geregistreerd.

Maar daar heb je alleen last van als je de naam gebruikt op de verpakking of in advertenties en dergelijke.

#7:  Auteur: lawyer BerichtGeplaatst: do 19 mei 2011 15:28
    —
Maar (niet gehinderd door enige IE-kennis): waarom zitten er in sommige voetbal-computerspelletjes dan gefingeerde namen? Ik kan me nog herinneren dat in het Nederlands elftal in Fifa 19.. o.a. een zekere Van Smeiter speelde, en dat er geen echte namen uit het Nederlands elftal rondliepen op het scherm.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl