welke 3 vormen van rechtmacht zijn er
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: welke 3 vormen van rechtmacht zijn er Auteur: criola20 BerichtGeplaatst: di 26 apr 2011 22:29
    —
Hallo iedereen,

Ik moet een vraag beantwoorden, maar kan nergens een antwoord vinden.
Namelijk welke 3 vormen van rechtsmacht wordt er onderscheiden binnen internationaal publiekrecht.
Het is een vraag bij de volgende stelling:
Hoe kan een Turkse Belg in Nederland zijn veroordeeld, kan Nederland hier zomaar iedereen berechten?
Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt Embarassed

#2:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: di 26 apr 2011 22:37
    —
Kan je echt niet bedenken, of een gok wagen naar, wie (lees welk land, neem ik aan) er om welke reden rechtsmacht zou kunnen claimen?

#3: help Auteur: criola20 BerichtGeplaatst: di 26 apr 2011 23:44
    —
Duch schreef:
Kan je echt niet bedenken, of een gok wagen naar, wie (lees welk land, neem ik aan) er om welke reden rechtsmacht zou kunnen claimen?


ja sorry geen flauw idee. (ben een eerste klasser SJD)
weet niet precies welke richting ik moet denken

Idea

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2011 1:41
    —
Begin maar te lezen in het Wetboek van Strafrecht, bij voorkeur vanaf het begin. (Of sla het voorgeschreven boek open en lees de voorgeschreven studiestof.)

#5:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2011 13:51
    —
Ik denk dat hier vooral een willekeurig (hand)boek (publiek) internationaal recht behulpzaam is, on het kopje 'rechtsmacht' of 'jurisdictie'. Je zult een boek moeten lezen om het antwoord te vinden.

Maar om je toch een hint te geven. Denk je dat als een Australiër in Nederland je oma vermoordt hij in Nederland vervolgd kan worden? Waarom (niet)?

#6:  Auteur: pacta sunt servanda BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 11:40
    —
Mocht je geen studiestof hebben gekregen over dit onderwerp......... Confused dan kun je altijd nog Googelen op Internationaal publiekrecht in vogelvlucht.

Succes!

Edit: klein typefoutje... hersteld.



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl