Legaliteit eenzijdige verklaring van afscheiding staat
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Legaliteit eenzijdige verklaring van afscheiding staat Auteur: mns1 BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 15:56
    —
Beste mensen,

Ik volg dit forum al een tijdje en ben nu lid geworden. Ik ben me er van bewust dat jullie hier niet zijn om huiswerkvragen te beantwoorden. Toch wou ik graag een duw in de goede richting, indien mogelijk.

Ik moet in een pleitnota een land verdedigen die een deel van de bevolking ( de felas) uitsluit van ambtelijke functies en sleutelposities, tevens worden door speciale politie-eenheden op grote schaal mensenrechten geschonden. Hierop heeft een deel van het volk de wapens gepakt, een provincie veroverd en hierover eenzijdig de onafhankelijkheid uitgeroepen. Ik moet bewijzen dat de Felas niet het recht hadden zich eenzijdig af te scheiden.

Uit het VN-handvest en resoluties blijkt dat het externe zelfbeschikkingsrecht alleen toekomt aan voormalige koloniën (Vn resolutie 1541 en volkeren die zijn onderworpen aan een buitenlandse bezetting (bijvoorbeeld de palestijnen).

Maar volgens de quebec-case en vn-resolutie 2625 kan een (deel van het) volk ook extern beschikkingsrecht verkrijgen wanneer er sprake is van ontkenning van intern beschikkingsrecht. Zoals het geval is in de casus (schending mensenrechten en uitsluiten van politieke functies op basis van etniciteit). Tevens is in het Kosovo-advies gezegd dat een eenzijdige verklaring niet in strijd is met de internationale regels.

Argumenten voor mijn zaak zijn enkel dat 'territoriale integriteit' van een staat niet in het gevaar gebracht mag worden. Ook geeft Nederland in het kamerstuk waarin ze Kosovo als staat erkennen, dat alle andere wijzen om zelfbeschikkingsrecht te verwezenlijken binnen het internationaal recht uitgeput dienen te zijn. Dit kan ik echter niet terugvinden als criteria in een vn-resolutie.

Is mijn zaak hopeloos of zijn er nog mogelijkheden?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

#2: Hey Ricardo Auteur: Brinky112 BerichtGeplaatst: ma 28 mrt 2011 16:22
    —
Je zaak is een lastige, sterker nog compleet hopeloos. Er zijn geen argumenten die jouw zaak ondersteunen.
Edit: Aub geen beledigingen plaatsen op het forum



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl