bedrijf gebruikt mijn tekening
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: bedrijf gebruikt mijn tekening Auteur: dribibuu BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 17:53
    —
Hallo,

ik ben er recent achtergekomen dat een bedrijf een van mijn tekeningen heeft gebruikt. Ze hebben een soort waarschuwingsbordje gemaakt op A4 formaat met een tekst (van henzelf), mijn tekening en hun eigen logo.
E.e.a. zonder naamsvermelding, en zonder mijn toestemming. Voor de volledigheid: ik ben illustrator sinds ongeveer 10 jaar, en kan ook aantonen dat de tekening van mij is.

Ik wil het bedrijf er in een brief op gaan wijzen dat ze mijn auteursrecht en naamsrecht (heet dat zo?) schenden, en ze verzoeken de bordjes per direct te verwijderen. Dit omdat ik hoge eisen stel aan de afdrukkwaliteit van mijn werk. Daarnaast overweeg ik ook een vergoeding te vragen voor het gebruik van mijn werk.

Kan dat, zowel verwijdering als een vergoeding eisen? En zo ja, wat is een redelijke vergoeding? De basisprijs voor een illustratie van dat formaat + een vergoeding per exemplaar?

Bedankt!

#2: Ik zou zeker iets doen... Auteur: dlman BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 20:14
    —
Hallo,

Ik heb dit in het verleden zelf ook meegemaakt en geef je als advies zeker iets te ondernemen! Een bericht schrikt de bedrijven al vaak af, dat je hebt geconstateerd dat ze jou product hebben gebruikt, maar jij nooit toestemming hebt gegeven en dat je dus een afspraak wil om een en ander te bespreken. Auteursrecht heb je, en als je alles kan bewijzen zoals je zegt zou ik zeker even actie ondernemen.

succes!



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl