Directe/rechtstreekse beroepen Hof van Justitie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

#1: Directe/rechtstreekse beroepen Hof van Justitie Auteur: maartjedevries BerichtGeplaatst: do 02 dec 2010 13:56
    —
Beste allemaal,

Voor Staatsrecht maak ik met 2 medestudenten een presentatie over de directe beroepen bij het hof van justitie. Nu ben ik zelf nog vrij nieuw met het EG-verdrag en andere Europese wetgeving dus heb ik een vraag.

Ik wilde eerst opzoeken welke directe of rechtstreekse beroepen er zijn en heb de onderstaande drie gevonden:

Het beroep wegens niet-nakoming: het Hof van Justitie kan nagaan of de lidstaten alle verplichtingen die het gemeenschapsrecht hen oplegt wel nakomen.

Het beroep tot nietigverklaring: de verzoeker wil een nietigverklaring van een handeling van een instelling (een verordening, een richtlijn of beschikking). De verzoeker is in dit geval een lidstaat of een instelling van de EU.

Het beroep wegens nalatigheid: het Hof van Justitie kan nagaan of de instellingen van de EU in strijd met het Unierecht hebben nagelaten om een besluit te nemen.

Informatie over deze 3 beroepen kan ik gelukkig vinden, maar ik twijfel of ik met deze 3 alle rechtstreekse beroepen bij het Hof van Justitie heb gevonden of dat ik nog iets over het hoofd zie.

Kan iemand mij zeggen of ik met deze 3 compleet ben?
Ik vond ook informatie over schadevergoeding, hogere voorziening en heronderzoek maar ik krijg niet duidelijk of zij ook onder de directe beroepen vallen.

Groeten,

Maartje

#2:  Auteur: Judge Tatting BerichtGeplaatst: za 04 dec 2010 13:36
    —
Het maakt allereerst een groot verschil wie het beroep instelt.

Is dat een EU-orgaan, een lidstaat of een particulier/rechtspersoon?

Kijk eens in de volgende artikelen van het nieuwe werkingsverdrag:

258,259, 260, 263,264, 288

Soms is namelijk eerst gewoon de nationale rechter bevoegd.

Dan heb je nog het twee-fasen systeem (administratieve- en gerechtelijke fase) en natuurlijk de prejudiciële procedure.

Succes ermee!



Rechtenforum.nl -> Internationaal en Europees recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl