Arbeidsrecht vraagje
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Arbeidsrecht vraagje Auteur: Godfried BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 9:49
    —
Vraagje waarvan ik het antwoord hoogstwaarschijnlijk al weet, maar wil gaarne jullie opmerkingen cq bevestiging.

Stel: Iemand heeft baan aangeboden gekregen en contract is getekend. Nog voor aanvang dienstverband wil deze persoon eigenlijk af van de baan (heeft een andere (betere) baan aangeboden gekregen).
Hoe kan deze persoon dan van de baan afkomen. Mijns inziens kan tijdens de proeftijd ex. 7:676 door de werknemer met onmiddellijke ingang opgezegd worden, maar wat te doen voor de proeftijd.
Mij lijkt het redelijk dat de werkgever de eventuele schade (sollicitatie procedures etc.) zal verhalen op de werknemer ex. 6:74

Kent iemand jurisprudentie hierover, dus opzegging VOOR de proeftijd en een werkgever die schade verhaald op de WN.

#2: Re: Arbeidsrecht vraagje Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 12:07
    —
Godfried schreef:
Vraagje waarvan ik het antwoord hoogstwaarschijnlijk al weet, maar wil gaarne jullie opmerkingen cq bevestiging.

Stel: Iemand heeft baan aangeboden gekregen en contract is getekend. Nog voor aanvang dienstverband wil deze persoon eigenlijk af van de baan (heeft een andere (betere) baan aangeboden gekregen).
Hoe kan deze persoon dan van de baan afkomen. Mijns inziens kan tijdens de proeftijd ex. 7:676 door de werknemer met onmiddellijke ingang opgezegd worden, maar wat te doen voor de proeftijd.
Mij lijkt het redelijk dat de werkgever de eventuele schade (sollicitatie procedures etc.) zal verhalen op de werknemer ex. 6:74

Kent iemand jurisprudentie hierover, dus opzegging VOOR de proeftijd en een werkgever die schade verhaald op de WN.

Ik ben het met je eens dat de proeftijd pas ingaat op de eerste werkdag en dat tot die tijd nakoming geboden is; echter kan de werknemer wel dadelijk na het ingaan van de proeftijd, zonder opgaaf van redenen, opzeggen, dus daarom zal een werkgever daar weinig van kunnen maken in rechte.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 14:06
    —
Quote:
Mij lijkt het redelijk dat de werkgever de eventuele schade (sollicitatie procedures etc.) zal verhalen op de werknemer ex. 6:74


Dat zou wel goed zijn, maar in de praktijk gebeurt het denk ik niet, omdat ook aan zoiets weer kosten voor de werknemer verbonden zijn. Meestal belt men dan gewoon de nummer 2 of die nog beschikbaar is. Het is dan wel prettig wanneer je het zo snel mogelijk laat weten. Opzeggen tijdens de eerste dag van je proeftijd zet heel erg kwaad bloed en zoals je weet: "You always meet twice".

Overigens ben ik meer van "een man een man, een woord een woord", oftewel: gewoon de afspraak nakomen die je in eerste instantie gemaakt hebt.

#4:  Auteur: Godfried BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 14:36
    —
Bedankt voor jullie reacties.

@ tiksimone, dank voor je wijze uitspraken. Snap volledig wat je bedoelt maar was meer benieuwd naar de juridische kanten.
Op de eerste dag van je proeftijd opzeggen is niet echt netjes inderdaad maar ik ga ook niet voor de schoonheidsprijs. Hypocrite Voor de goede orde, slechts ficitef allemaal en verkeer dus zelf niet in deze situatie.

Quote:
Dat zou wel goed zijn, maar in de praktijk gebeurt het denk ik niet, omdat ook aan zoiets weer kosten voor de werknemer verbonden zijn


Dit vraag ik mij dus af, kan hier geen jurisprudentie over vinden.

#5:  Auteur: Mrtn BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 14:10
    —
Ik heb hier ooit jurisprudentie over gelezen volgens mij. Hier werd, al ik het mij goed herinner, de werknemer veroordeeld in de kosten van de sollicitatie, etc.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl