Concurrentie beding zonder contract?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Concurrentie beding zonder contract? Auteur: Kingbee BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 11:37
    —
Ls,

Wie weet raad? Eerste contract was voor de duur van 12 maanden en bevatte een concurrentie beding van 12 maanden. (technisch gezien heb ik dit contract nooit ondertekend teruggekregen maar ik snap dat dat lastig te bewijzen is) In het contract staat verder dat deze na 12 maanden ontbonden wordt.

Na 12 maanden heb ik de mondelinge toezegging gekregen dat ik een vast contract zou krijgen. Inmiddels zijn we drie maanden verder en heb ik nog niets gekregen. Nu ga ik voor me zelf beginnen, is er een mogelijkheid om onder mijn concurrentie beding uit te komen?

Alvast bedankt voor de moeite!

#2: Re: Concurrentie beding zonder contract? Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 11:51
    —
Kingbee schreef:
Ls,

Wie weet raad? Eerste contract was voor de duur van 12 maanden en bevatte een concurrentie beding van 12 maanden. (technisch gezien heb ik dit contract nooit ondertekend teruggekregen maar ik snap dat dat lastig te bewijzen is) In het contract staat verder dat deze na 12 maanden ontbonden wordt.

Na 12 maanden heb ik de mondelinge toezegging gekregen dat ik een vast contract zou krijgen. Inmiddels zijn we drie maanden verder en heb ik nog niets gekregen. Nu ga ik voor me zelf beginnen, is er een mogelijkheid om onder mijn concurrentie beding uit te komen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Een concurrentiebeding *moet* schriftelijk overeengekomen zijn. Echter: in dat eerste contract staat een schriftelijk concurrentiebeding. Aangezien je contract mondeling verlengd is, is de vraag of het beding nog geldig is. Bij bijvoorbeeld functiewijziging moet zo'n beding opnieuw gemaakt worden, dus ik weet niet of het hier nog geldig is.

Wel is het zo dat een concurrentiebeding door een rechter vaak gematigd of vernietigd zal worden, omdat dat niet meer van deze tijd is.

Echter: aangezien er jurisprudentie is dat zelfs zonder een relatiebeding het meenemen van klanten naar een nieuwe werkgever of naar je eigen bedrijf strijdt met 'goed werknemerschap' moet je dus wel uitkijken dat hoewel concurreren met je werkgever wel goed te praten is, dat zeker niet opgaat voor het werken voor klanten van je werkgever.

#3:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 11:53
    —
Het eerste jaarcontract is in ieder geval stilzwijgend verlengd, om de enkele reden dat je ook na de periode van 12 maanden door hebt gewerkt. Deze stilzwijgende verlening is met een gelijke periode, dus in dit geval voor 12 maanden.

Een concurrentiebeding dient schriftelijk overeengekomen te worden. In diverse uitspraken is uitgemaakt dat dit betekent dat het concurrentiebeding telkens schriftelijk moet zijn overeengekomen. Bij een verlenging moet dat schriftelijk ook op de verlenging van het concurrentiebeding worden gewezen, zo niet, geen concurrentiebeding.

Let op dat geen concurrentiebeding nog niet betekend dat je geheel vrij je gang kan gaan. Als je van plan bent om klanten van je oude baas mee te nemen naar je eigen bedrijf kan dit jegens je ex-baas onrechtmatig zijn, en kun je alsnog in een rechtszaak verzeild raken.

En omdat StevenK het relatiebeding noemt....
Een relatiebeding is geen concurrentiebeding. Het concurrentiebeding verbiedt je om bij een concurrent te gaan werken of met een eigen bedrijf concurrent van je baas te worden. Een relatiebeding verbiedt je klanten mee te nemen of contact met klanten van de exbaas te onderhouden. Voor het relatiebeding gelden de regels van het concurrentiebeding niet. Ook bij stilzwijgende verlenging blijft een eerder overeengekomen relatiebeding van kracht.

#4:  Auteur: Kingbee BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 12:16
    —
Thnx guys,

Heb het contract er even bij gepakt. Onder het kopje concurrentie beding worden idd twee dingen genoemt. 1) niet de concurrentie aangaan, zowel direct als indirect. 2) geen contacten onderhouden met zakelijk relaties van de werkgever (tot een periode van twee jaar voor vertrek) en het zelfde geld voor de aan de zakelijke gelieerde bedrijven van de relaties (zijn jullie er nog?)

We gaan niet zozeer de concurrentie aan met de werkgever, wel hebben een aantal opdrachtgevers aangegeven dat ze weg gaan wanneer ik weg ga, en dat ze graag willen dat ik voor hun ga werken. Verzacht dit de pijn?

#5:  Auteur: Kingbee BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 13:20
    —
ehh en een laatste vraag geld dat ook voor het werken met dezelfde leveranciers?

#6:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 13:40
    —
Suijkerbuijk schreef:
Het eerste jaarcontract is in ieder geval stilzwijgend verlengd, om de enkele reden dat je ook na de periode van 12 maanden door hebt gewerkt. Deze stilzwijgende verlening is met een gelijke periode, dus in dit geval voor 12 maanden.

Dat zou zo zijn, wanneer de overeenkomst niet mondeling omgezet is was in een contract voor onbepaalde tijd.

#7:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 13:42
    —
Kingbee schreef:
Thnx guys,

Heb het contract er even bij gepakt. Onder het kopje concurrentie beding worden idd twee dingen genoemt. 1) niet de concurrentie aangaan, zowel direct als indirect. 2) geen contacten onderhouden met zakelijk relaties van de werkgever (tot een periode van twee jaar voor vertrek) en het zelfde geld voor de aan de zakelijke gelieerde bedrijven van de relaties (zijn jullie er nog?)

We gaan niet zozeer de concurrentie aan met de werkgever, wel hebben een aantal opdrachtgevers aangegeven dat ze weg gaan wanneer ik weg ga, en dat ze graag willen dat ik voor hun ga werken. Verzacht dit de pijn?

Nee, dat verzacht de pijn zeker niet. Wanneer jij voor klanten van je werkgever gaat werken, hoeft er niet eens een beding te zijn om jou aan te kunnen pakken.

Aangezien er geen schriftelijk concurrentiebeding is c.q. lijkt te zijn, mag jij concurreren zoveel je wil, maar je mag geen klanten benaderen, tenminste, geen klanten met wie jij nu zelf contact hebt. Ook zaken doen met klanten, wetende dat dit tot schade lijdt voor je huidige werkgever zal niet acceptabel zijn.

#8:  Auteur: Kingbee BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 15:23
    —
Heldere antwoorden,

Hartelijk dank voor jullie hulp! Is trouwens niet mijn bedoeling om de mijn oude werkgever tot last te worden Wink

#9:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 17:44
    —
Quote:
Dat zou zo zijn, wanneer de overeenkomst niet mondeling omgezet is was in een contract voor onbepaalde tijd.


Ik ben het er mee eens dat ook een mondelinge toezegging voldoende is om tot een overeenkomst voor onbepaalde tijd te komen. Mondelinge toezeggingen zijn echter een hobbel qua bewijslast. En de werkgever heeft nog niets op papier gezet.
In ieder geval stilzwijgend verlengd, mogelijk omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Voor de rest van de casus overigens niet van belang.

#10:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 18:06
    —
Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Dat zou zo zijn, wanneer de overeenkomst niet mondeling omgezet is was in een contract voor onbepaalde tijd.


Ik ben het er mee eens dat ook een mondelinge toezegging voldoende is om tot een overeenkomst voor onbepaalde tijd te komen. Mondelinge toezeggingen zijn echter een hobbel qua bewijslast. En de werkgever heeft nog niets op papier gezet.
In ieder geval stilzwijgend verlengd, mogelijk omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Voor de rest van de casus overigens niet van belang.

Behalve wanneer het van rechtswege verlengde contract voor bepaalde tijd geen opzegtermijn kent, dan zou het vasthouden aan een contract voor bepaalde tijd voor de werkgever zeer gunstig en voor de werknemer juist nogal ongunstig uitpakken. Ook vermoed ik dat in dat geval het concurrentiebeding onverminderd van kracht blijft.

#11:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 21:13
    —
Zijn concurrentiebedingen nog steeds toegestaan zonder dat er compensatie is geregeld?

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 22:41
    —
bona fides schreef:
Zijn concurrentiebedingen nog steeds toegestaan zonder dat er compensatie is geregeld?

Om zelf maar te antwoorden... ik zie dat het in art. 7:653 BW staat. Op internet vind ik een wetsontwerp (uit 2001, maar kennelijk nog steeds in behandeling) dat veel duidelijkere rechten op een vergoeding geeft en in het algemeen het concurrentiebeding een stuk redelijker maakt.

Ik vind het eigenlijk maar een raar idee dat een werkgever je kan verhinderen te gaan concurreren. Klanten of bedrijfsgeheimen meenemen is inderdaad fout en moet verhinderd kunnen worden, maar daartoe strekt het concurrentiebeding niet. Het enige nut van een concurrentiebeding lijkt me werknemers in een ongunstige onderhandelingspositie te brengen... ze kunnen immers niet goed weg.

#13:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 22:51
    —
bona fides schreef:
bona fides schreef:
Zijn concurrentiebedingen nog steeds toegestaan zonder dat er compensatie is geregeld?

Om zelf maar te antwoorden... ik zie dat het in art. 7:653 BW staat. Op internet vind ik een wetsontwerp (uit 2001, maar kennelijk nog steeds in behandeling) dat veel duidelijkere rechten op een vergoeding geeft en in het algemeen het concurrentiebeding een stuk redelijker maakt.

Ik vind het eigenlijk maar een raar idee dat een werkgever je kan verhinderen te gaan concurreren. Klanten of bedrijfsgeheimen meenemen is inderdaad fout en moet verhinderd kunnen worden, maar daartoe strekt het concurrentiebeding niet. Het enige nut van een concurrentiebeding lijkt me werknemers in een ongunstige onderhandelingspositie te brengen... ze kunnen immers niet goed weg.

Dat is ook precies de reden waarom de rechter over het algemeen korte metten maakt met zo'n beding. Concurrentie is tenslotte een ondernemersrisico en daar moet een ondernemer niet z'n personeel voor op laten draaien.

De reden waarom ondernemers toch voor zo'n beding kozen c.q. daartoe geadviseerd werden is dat bij overtreding van een concurrentiebeding de bewijslast veel lichter is. De ondernemer hoeft alleen maar te bewijzen dat de werknemer bij een concurrent werkt of een concurrerende onderneming drijft.

Het bewijs van overtreding van een relatiebeding is niet alleen veel lastiger, maar creëert vaak ook zakelijke problemen. De zojuist weggelopen klant laten getuigen is niet echt de manier om 'm terug te krijgen en als je pech hebt probeert 'ie je ook nog een hak te zetten.

#14:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 23:16
    —
Ja, het bewijsprobleem is wel een punt en kan een concurrentiebeding onder bepaalde omstandigheden inderdaad goed rechtvaardigen. Ik zie die omstandigheden niet duidelijk terug in het huidige artikel, maar ik weet ook nog nauwelijks iets van de jurisprudentie op dit gebied. Een leek kan nu helemaal niet inschatten waar hij of zij voor tekent, en daarom alleen al lijkt me het wetsontwerp een goede zaak.

Ik kon ooit tekenen voor een concurrentiebeding gecombineerd met een opleidingsbeding. Dus als je weg wilt 30000 euro terugbetalen, plus een jaar lang je beroep niet uitoefenen. In dat geval kon ik op mijn klompen aanvoelen dat het geen stand zou houden, maar om nu een rechtsbijstandverzekering af te moeten sluiten om een arbeidscontract te tekenen... (tijdens het surfen op zoek naar informatie merkte ik in die tijd wel dat ik juridische onderwerpen eigenlijk wel interessant vind Smile).

Voor Kingbee is het misschien nog interessant om deze Richtlijnen voor concurrentie werknemer/werkgever te lezen.

#15:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 7:20
    —
Overigens zat er een aantal jaren geleden een soort geografische limiet op het beding, nl. een straal van 60 km rond het bedrijf van de werkgever die je het beding liet tekenen. Anders wordt het immers onmogelijk om nog verder te gaan in je vak als je bij een bepaalde werknemer weggaat.

Ik weet niet of dit nog zo is.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl