Erfrecht: akte vruchtgebruik door kinderen getekend
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

#1: Erfrecht: akte vruchtgebruik door kinderen getekend Auteur: M2u BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010 10:59
    —
Goedemorgen Very Happy

Ivm erfrecht heb ik een vraag, het verhaal is als volgt:
In 2001 is Dhr. X overleden. Dhr X en Mevr. Y waren getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben 2 volwassen kinderen. Ten tijde van het overlijden hebben de kinderen een akte ondertekend waarin zij het vruchtgebruik aan Mevr. Y verlenen. Ca 5 jaar geleden heeft Mevr. Y weer een relatie gekregen en zij woont onofficieel al 4 jaar met haar nieuwe partner samen. Haar nieuwe partner staat niet ingeschreven op haar adres, hij heeft een huurappartement, wat bijna leeg staat (er staan toiletspullen, TV, slaapbank,lampen, kast, koelkast) maar nog wel op zijn naam zodat Mevr. Y alle uitkeringen nog ontvangt voor het overlijden van haar man. Nu vragen de kinderen zich af of zij aanspraak kunnen maken op de erfenis van hun vader. Kan iemand mij hier antwoord op geven? Als er meer informatie nodig is om mij te antwoorden, laat me dat dan aub weten.

Alvast bedankt

Groetjes
M2u

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010 11:51
    —
De kinderen hebben blijkbaar het recht van vruchtgebruik verleend aan de moeder. Dat recht gaat niet teniet doordat de moeder nu een nieuwe partner heeft of iets dergelijks.

#3:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010 14:06
    —
Normaal wordt testamentair vastgesteld dat de vorderingen opeisbaar zijn, indien de echtgenote hertrouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat zonder het maken van huwelijkse voorwaarden of partnerschapvoorwaarde. Deze voorwaarden dienen in te houden de uitsluiting van iedere gemeenschap van goederen zonder toevoeging van enig verrekenbeding van door haar ten huwelijk of partnerschap aangebracht vermnogen tenzij zij zekerheid stelt voor de voldoening van de vorderingen.

In dit geval wordt de samenwoning niet erkend, dus zijn er geen vorderingen opeisbaar.

De eerste alinea kunt u uiteraard nakijken in het testament van de erflater.



Rechtenforum.nl -> Boeken & zo

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl