Antillianen weren...
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#16:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 19:18
    —
Nederlanders (van alle kleuren) met woonplaats op de Antillen of Aruba. Met een afgeronde opleiding val je al snel buiten de sociale vormingsplicht, maar er zullen vast wel "witte" en zelfs in Nederland geboren personen zijn die straks plots niet meer naar Nederland terug mogen.

#17:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 20:18
    —
Hoe kom je aan die informatie?

#18:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 21:33
    —
Hebik nou iets gemist? Hoe komen jullie op die sociale vormingsplicht? Wat moet ik er onder verstaan? Voor wie geldt het?

#19:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 21:41
    —
Soort inburgeringscursus voor Antillianen, dat plan was al eerder gemaakt dan de hele terugstuur- en weringsplannen...

#20:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2005 23:59
    —
De sociale vormingsplicht geldt op de Antillen en Aruba. De Nederlandse regering wil nu mensen terugsturen die door naar Nederland te komen hun sociale vormingsplicht zouden ontduiken. Dit is het idee, of het echt juridisch toelaatbaar is kan ik niet goed beoordelen.

Zie hier voor de tekst van de desbetreffende landsverordening.

Dat deze vormingsplicht zou gelden voor Nederlanders van alle kleuren met woonplaats op de Antillen of Aruba heb ik zelf beredeneerd. Onderscheid naar kleur kan natuurlijk sowieso niet, onderscheid naar geboorteplaats of afkomst van ouders lijkt me ook in strijd met de grondrechten. Overigens kun je het geloof ik ook wel afleiden uit de tekst, want deze praat over ingezetenen van de Antillen.

Wie wist overigens dat in Aruba de rechter een landsverordening (=wet) kan toetsen aan grondrechten? Dat was in Suriname ook al het geval. Het voorstel van Femke Halsema brengt dus niets nieuws binnen het koninkrijk.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina Vorige  1, 2  Laat alle berichten zien
Pagina 2 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl