Nieuwe opleidingen Rechten.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Nieuwe opleidingen Rechten. Auteur: Ramonkey BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 18:57
    —
Vandaag stond in het NRC het bericht over het initiatief van de UU om in september te beginnen met het Utrecht Law College (ULC).
In het kort:
Quote:
De Universiteit Utrecht biedt vanaf september een topopleiding rechten voor een beperkt aantal studenten aan. Het Utrecht Law College (ULC) is bedoeld als alternatief voor de massaliteit van de rechtenstudie en richt zich op maximaal 75 extra gemotiveerde studenten. Deze zullen geselecteerd worden uit eerstejaars.

Dit bericht is in zijn geheel te lezen op rechtennieuws.nl

Ik weet dat er bij de UvA ook zo'n soortgelijk programma van start gaat, misschien bij de andere uni's ook wel. Wat vinden de forummers hiervan? Ben vooral benieuwd naar de mening van UU'ers/UvA'ers die nu in het eerste en tweede jaar zitten en dus of nog met de regeling te maken krijgen of net te laat zijn.

#2:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 21:10
    —
Lijkt mij een slechte zaak, de (onder andere Amerikaanse) praktijk leert dat als een "top"opleiding wordt aangeboden naast een "normale" opleiding de beschikbare (financiële) middelen bij voorkeur worden aangewend ten behoeve van de (veelal duurdere) "top"opleiding.
Het zou dus kunnen leiden tot een kwalitatief mindere "normale" opleiding.
Ik ben in ieder geval nieuwsgierig wat de praktijk ervaringen van de individuele student zal zijn. Rolling Eyes

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 21:17
    —
Tja wat gaat zoiets inhouden? Misschien wat extra vakken, maar ga je die dan verbieden voor de andere eerstejaars? Of krijgen de uitverkorenen meer recht op aandacht van de docenten? Het lijkt me wat problematisch vanuit een gelijkheidsbeginsel perspectief.

Het lijkt me dat docenten eerder meer aandacht dienen te besteden aan studenten met serieuze opmerkingen of vragen. Mijn ervaring is dat het heel lastig is om 'door te dringen' (mailtjes terug met 'je begrijpt dat we niet iedere student individueel te woord kunnen staan' zonder ook maar naar de inhoud te kijken). Serieuze studenten verdienen iets extras, uitverkorenen moeten zich eerst maar bewijzen. (Ik lees in het bericht 'selectie onmiddellijk na de poort', niet halverwege of aan het einde van het eerste jaar).

Het is me overigens nog steeds niet duidelijk waar rechtenfaculteiten al hun geld laten, als ze het duidelijk niet in onderwijs steken. Faculteiten met lagere studentenaantallen krijgen voor zover ik weet naar verhouding minder geld, maar verzorgen daarvoor wel goed onderwijs.

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 21:46
    —
Zie voor meer info de website

Ik denk dat je beter na het eerste jaar mensen kunt selecteren voor zo'n aparte opleiding als deze, omdat de gemiddelde eerstejaars natuurlijk echt geen inzicht heeft in wat hij kan verwachten tijdens de studie. Een flink deel van de starters valt af en dan hebben we dus een desinvestering.

Geen idee wat de aanleiding is geweest voor het opzetten van dit aparte pootje. Ik heb overigens niet het idee dat het nou echt gericht is op "topstudenten"; het klinkt me juist meer als iets voor mensen die meer begeleiding willen of nodig hebben.

Maar goed, was het niet fijner geweest wanneer men eens wat meer moeite, tijd en geld zou stoppen in het minder massaal maken van de reguliere rechtenopleiding? Herken me - helaas! - volledig in de opmerking van bona fides over wat er bijv. gebeurt als je een email stuurt. Echt heel onprofessioneel.

#5:  Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 22:09
    —
In Tilburg en Nijmegen kennen ze iets soortgelijks maar dan alleen in de masterfase, namelijk een onderzoeksmaster. Daarvoor is ook sprake van een selectie van de beste studenten voor die master. In Tilburg bijv. zijn er maar 25 plaatsen beschikbaar en die hoeven niet allemaal vol.

#6:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 22:27
    —
UU informatiesite schreef:

V) Volg ik als ULC-student meer onderwijs dan reguliere rechtenstudenten?
A) Nee. Het aantal uren dat je werkgroeponderwijs en hoorcolleges volgt, is ongeveer gelijk. Het
verschil is dat een deel van het onderwijs in kleinere groepen wordt gegeven en dat het
onderwijs academischer en praktijkgerichter van aard is.


Dus ze richten zich op én de (potentieel) HBO scholieren en de Universitaire studenten...
Hoor ik daar de term contradictio in terminis?


TOEVOEGING:
UU informatiesite schreef:

KOSTEN

V) Moet ik meer betalen voor de rechtenstudie aan ULC?
A) Nee. ULC is onderdeel van de faculteit rechtsgeleerdheid en je betaalt evenveel collegegeld als
andere studenten.


Mijn eerdere opmerking over de verdeling van (financiële) middelen in het geval van een duurdere "top"opleiding was dus niet juist.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:04
    —
Kafka schreef:
Dus ze richten zich op én de (potentieel) HBO scholieren en de Universitaire studenten...
Hoor ik daar de term contradictio in terminis?

Precies, op de "Wat kun je verwachten?" pagina hebben ze het ook al over "sterk praktijkgericht" en "hoog academisch karakter". Ach ja.

Kafka schreef:
Mijn eerdere opmerking over de verdeling van (financiële) middelen in het geval van een duurdere "top"opleiding was dus niet juist.

Ik denk eigenlijk dat jouw opmerking wel juist is. Alle studenten betalen evenveel voor de rechtenstudie, maar aan de uitverkorenen lijkt duidelijk meer geld te worden besteed. Voor de gewone student blijft dan gemiddeld minder over.

Tenzij de uitverkorenen zo zelfstandig zijn dat de Hogeschool Inholland filosofie kan worden toegepast (dwz stuur je studenten op de 1e dag naar huis om ze 3 weken lang in hun uppie aan een werkstuk te laten werken).

#8:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:15
    —
Quote:
Dus ze richten zich op én de (potentieel) HBO scholieren en de Universitaire studenten...
Hoor ik daar de term contradictio in terminis?


Die viel mij ook al op. En vandaar ook de gedachte aan een opleiding voor mensen die juist meer begeleiding willen of nodig hebben.

De investering steken in een z.g. onderzoeksmaster vind ik dan zinvoller.

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:38
    —
Ik heb ook het idee dat die extra activiteiten als lezingen en excursies sowieso voornamelijk de meer gemotiveerde studenten zullen trekken. Het is niet zo aardig om hier gemotiveerde en/of goede "gewone" studenten van uit te sluiten.

#10:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 0:43
    —
Wat mij nog veel vervelender lijkt is dat er nu mensen in het eerste jaar zitten die buiten de boot (zijn ge)vallen.
Maar ook dat er mensen zijn die de "normale" opleiding gaan volgen en achteraf meer geschikt zouden zijn voor de "top" opleiding en vice versa.
Want het lijkt me dat ze met de "toelatingseisen" ofwel héél weinig VWO scholieren zullen krijgen, of dat ze héél veel VWO scholieren krijgen zonder aparte kwalificatie.
als ze echt streng selecteren op kwaliteit lijkt het me namelijk dat geen een VWO leerling binnen kan komen en dat alle plaatsen zullen worden ingenomen door HBO-recht scholieren met hun propedeuse.
Want die hebben al veel meer aangetoond dat ze een affiniteit hebben met het recht.

Als ze de VWO scholieren niet zo streng selecteren (en dan de HBO scholieren weren voor die "top"opleiding bijvoorbeeld Shocked) zullen ze een, in verhouding tot het maximaal aantal studenten, stortvloed aan aanmeldingen krijgen.
En waarop selecteer je dan?
De eindexamen punten voor maatschappijleer?
Géén goed idee, Shame on you Nooo

#11:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 1:16
    —
Ik denk dat de typering 'topopleiding' zeer misleidend is.

#12:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 1:56
    —
Zeker, ik durf te stellen dat de onderzoeksmaster van onder ander de RUN en de UvT eerder voor deze typering in aanmerking komen.

#13:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 8:59
    —
Het lijkt mij ook nuttiger om dit minimaal na het eerste jaar te doen... Welke scholier kiest nu 'bewust en weldoordacht' voor de rechtenstudie?! Over het algemeen kiezen mensen waar ze vaag in geinteresseerd zijn, niemand weet van te voren wat een bepaalde opleiding nou precies inhoud en hoe dat uitpakt... Ik wist ook pas nadat ik al een paar maanden bezig was dat ik rechten echt super vond, en het heeft me "maar" 3 jaar gekost na het behalen van mijn vwo-diploma om te ontdekken dat ik rechten wilde doen Laughing Eigenlijk ben ik wel voorstander van een (Amerikaans? als ik het goed begrepen heb is dat hoe "college" werkt) systeem dat je het eerste jaar na de middelbare school gewoon zelf vakken kiest zodat je uit kan proberen wat je interesseert en waar je goed in bent enzo, en dat je daarna je daadwerkelijke studie kiest... zou mij toch een hoop tijd gescheelt hebben... Wink Aan de ene kant lijkt het mij wel interessant, werkgroepen waar iedereen mee disscusieert, alleen medestudenten die serieus in recht geinteresseerd zijn etc. Maar aangezien het aantal lesuur gelijk blijft (zie website) neem ik aan dat er geen extra excursies, lezingen, praktijkoefeningen etc. aan vast zit... dat zou mij het meest aanspreken... en wellicht dat het voor de selectie beter is om meer lesuren te geven voor de ULC'ers, dan weet je zeker dat er al een grote groep afvalt die daar geen zin in heeft Laughing

#14:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 9:07
    —
http://www.jur.uva.nl/onderwijs/object.cfm/honoursbachelor%20rechten_2.pdf?download=true&objectID=0062714A%2DC8E5%2D4669%2DA67631BCCF0BC5C5

Het systeem van de UvA de "honoursbachelor" spreekt mij meer aan.. extra vakken, dieper op de stof ingaan, eis blijft alles in 1x halen met gemiddeld een 7, als je dat niet meer haalt moet je er mee stoppen.. dat is tenminste stimulerend...

#15:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 18:23
    —
Ik mis nog steeds het "waarom" van het starten van zo'n nieuwe opleiding. Helaas stond dat ook niet in het NRC-artikeltje.

#16:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 22:35
    —
Mijn gok: ze starten hiermee om over een paar jaar een 'topopleiding' te hebben om het daarbijbehorende 'topcollegegeld' te kunnen vragen.

#17:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 22:50
    —
Toen wij vanavond met in totaal 9 personen aan de werkgroep deelnamen moest ik even denken aan deze discussie. Very Happy

#18:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 23:09
    —
Op zich vind ik het best interessant om extra activiteiten als een extra vak, lezingen, excursies e.d. te organiseren voor mensen die echt geinteresseerd zijn... Ik bedoel, ik heb nu 10 uur per week college, dat is echt wel heel weinig... maar ja, de rest van de week kan je natuurlijk ook zelf invullen...

#19:  Auteur: de Webmeester BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 23:14
    —
tikSimone schreef:
Ik mis nog steeds het "waarom" van het starten van zo'n nieuwe opleiding. Helaas stond dat ook niet in het NRC-artikeltje.


Vraag & aanbod?

#20:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 0:00
    —
tikSimone schreef:
Toen wij vanavond met in totaal 9 personen aan de werkgroep deelnamen moest ik even denken aan deze discussie. Very Happy

Tijdens mijn eerste studie heb ik eens samen met 1 andere student een heel vak gevolgd.

#21:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 0:04
    —
Dat lijkt me een interessante ervaring. Hoe waardeerde je dat zelf?

#22:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 0:06
    —
Wow!! Wat was dat voor vak?! Shocked

#23:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 0:11
    —
Dat was leuk. Met zijn drieën aan een tafeltje op de kamer van de docent. Een vrij specialistisch wiskundevak. Zegt Cech-Stone compactificatie je iets? Smile

#24:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 0:20
    —
Nee, en ik weet ook niet of ik wel wil dat dat me wat zegt... ik ben een klein beetje allergisch voor wiskunde (zoals het een goed jurist betaamt, zodat de rekening opeens veel hoger is Wink )

#25:  Auteur: Ginandtonic BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 18:42
    —
Wat betreft dat ULC: het lijkt me zeker geen goed idee om eerstejaars voor iets dergelijks te selecteren. De cijfers van vele eerstejaars zijn, naar mijn mening, best misleidend. In het eerste jaar zijn bijna alle tentamens in de vorm van mc-tentamens, iets waar ik een hekel aan heb. Misschien ben je wel een heel gemotiveerde en zelfs goede leerling maar ben je gewoon niet goed in multiple choice. Studenten selecteren op grond van hun inzet tijdens de werkgroepen lijkt me ook onmogelijk gezien het grote aantal rechtenstudenten in het eerste jaar; hoe moet een docent een zekere relatie opbouwen met studenten? Zoiets gebeurt meestal heel toevallig; zo werd ik door een van mijn docenten uit de gang geplukt en gevraagd of ik toevallig tijd had om een tekst van hem na te kijken. Dat was best leuk en we hebben regelmatig contact, maar de kans dat alle "topstudenten" zoiets overkomt is natuurlijk niet erg groot.

Het lijkt me veel beter om het aantal eerstejaars te verminderen waardoor de groepen ook wat kleiner worden. Zo zou ieder gemotiveerde student zich kunnen ontwikkelen tot een "topstudent".

#26: Parajuridisch Auteur: Green Apple BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 19:52
    —
Aan Ginandtonic: Denk erom, je hebt ook studenten

1)die even op gang moeten komen maar ook studenten,
2) die nog niet psies weten welke richting te moeten kiezen en studenten,
3) die als Topstudent werden gekwalificeerd maar in de Praktijk onnozel blijken.

Maak je theorien over Topstudent maar aan de Bedenkers wijs en probeer niet te denken over wat goed is voor de student maar help ze een handje.

Experience is The Best Teacher, Ganditonic.

#27:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 21:59
    —
Green Apple, jij lult echt irritant veel uit je nek; Ginandtonic zegt toch dat je op basis van de resultaten van eerstejaars weinig kunt zeggen over of zij al dan niet "topstudent" zijn... en wat heeft die "experience" er nou weer mee te maken? Rolling Eyes

#28:  Auteur: Green Apple BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 22:33
    —
Aan MiriamvL:

'' Green Apple, jij lult echt irritant veel uit je nek''

Ontbreken steekhoudende argumenten dan zoekt men heil in vloektermen en wanneer ook die tekortschieten gaat men over op geweld.

Denk aub om je taalgebruik en zet niet aan tot agressie. Als rechtenstudent behoor je dat te weten.

Dank u.

#29:  Auteur: de Webmeester BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 22:42
    —
Graag terug naar het onderwerp a.u.b. Sad

#30:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 22:45
    —
Green Apple, in mijn optiek is "uit je nek lullen" geen vloekwoord(en), laat staan geweld, maar mijn wel gemeende excuses indien jij dit zo hebt opgevat..
Wellicht zou je even kunnen toelichten wat je precies bedoelt met "Denk erom, je hebt ook studenten 1)die even op gang moeten komen maar ook studenten, 2) die nog niet psies weten welke richting te moeten kiezen en studenten, 3) die als Topstudent werden gekwalificeerd maar in de Praktijk onnozel blijken.", is dat slechts een aanvulling op hetgeen Ginandtonic naar voren bracht over dat het moeilijk is conclusies te binden aan de resultaten van eerstejaars? Of bedoel je juist het tegenovergestelde?
En wat bedoel je met: Maak je theorien over Topstudent maar aan de Bedenkers wijs en probeer niet te denken over wat goed is voor de student maar help ze een handje. Experience is The Best Teacher, Ganditonic.?

#31: ik ben der een van Auteur: Schaapje BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 1:27
    —
hoi

ik zit op de uu, en ben op dit moment een van de 75 studenten, die nu aan een experiment meewerken. Wij werken inderdaad praktijkgerichter. Echter doen we wel dezelfde stof als de rest van de studenten. Wij hebben alleen soms opdrachten in een andere vorm. Zo hebben wij voor het vak grondslagen van het recht, een dagvaarding moeten schrijven, een brief aan de cliënt en uiteindelijk ook een pleidooi moeten schrijven en houden. Dit werd gedaan voor een echte rechter. Het doel is namelijk om ipv wetenschappers juristen op te leiden.
Alleen met het punt om de beste studenten erop in te zetten, ben ik het niet mee eens. Ikzelf ben welliswaar geen topstudent, maar in de praktijkgerichte onderdelen wel behoorlijk goed. Eigenlijk zouden ze gewoon voor iedereen die opleiding zo moeten maken.
maar goed, als jullie meer willen weten, dan hoor ik dat verder nog wel....

#32: Re: ik ben der een van Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 1:52
    —
Schaapje schreef:
Het doel is namelijk om ipv wetenschappers juristen op te leiden.

Dus de 500-1000 studenten in de gewone opleiding worden tot wetenschapper opgeleid? Nou goed, dat zeg je ook niet.

Alle studenten moeten tot jurist worden opgeleid, en op een universiteit hoort daar een wetenschappelijk tintje bij.

Wat je beschrijft klinkt als "extra aandacht" waar vooral de mindere studenten baat bij zouden hebben. Als je al goed bent in praktijkgerichte onderdelen heb je deze variant eigenlijk niet zo hard nodig.

Als het onderwijs kwalitatief echt beter is, is het in ieder geval niet fair om studenten zo ongelijk te behandelen.

#33: Re: ik ben der een van Auteur: Selena BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 15:58
    —
Schaapje schreef:
hoi

Zo hebben wij voor het vak grondslagen van het recht, een dagvaarding moeten schrijven, een brief aan de cliënt en uiteindelijk ook een pleidooi moeten schrijven en houden. Dit werd gedaan voor een echte rechter. Het doel is namelijk om ipv wetenschappers juristen op te leiden.


Dit klinkt in mijn oren dat dit experiment meer richting HBO-Rechten gaat. Deze opdrachten zaten namelijk ook in mijn project voor procesrecht.



Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl